ReclameReview: Karwei

17 mei 2017, 13:00

De nieuwe commercial van Karwei is een beetje surrealistisch. De zoektocht naar jouw eigen interieur staat centraal voor het stel dat door een interieurfantasiewereld loopt.

Credits

Account: Marlies Huisman

Concept: Thomas van Hunsel, Menno Fokma

Creative advise: Nicolas Dluglosh (@Isobar)

Production: Influx

Executive & Creative producer: Marlies Huisman

Producer: Petra Keijser

Regie: Menno Fokma

DOP: Niels Boon

Art Director: Esther Meijer

Edit: Kim Hinrichs

Post production: The Outpost & Compound

Music clearance: The Missing Sync

Verantwoordelijk bij Karwei: Laurens Miedema, Thomas van Hunsel

De doelstelling

Communiceren dat iedereen een interieurzoektocht meemaakt voor zijn of haar huis en dat Karwei daarbij kan helpen.

De uitwerking

De interieurzoektocht die iedereen kent, wordt in deze commercial weergegeven als een speelse ontdekkingstocht. Er zijn immers heel wat interieurmogelijkheden, dus welke kies je? Hoofdboodschap in het surrealistische verhaal is dat Karwei je overal bij kan helpen, van kwaliteitsvloeren en designverlichting tot en met raam- en wanddecoratie.

Het oordeel

Mooi gemaakt! De camerabewegingen, 3D-elementen en muziek komen samen en maken er een indrukwekkend geheel van. Vooral de verf en de vloeren vind ik mooi gedaan.

Ik krijg alleen geen moment het idee dat ik naar een commercial voor Karwei aan het kijken ben. Wat is hier nu typisch Karwei aan en kan pakweg Gamma of Multimate niet gewoon zijn logo aan het eind van deze commercial plakken? Op de doos op de bank na zie ik niets dat een link legt naar Karwei.

Misschien komt dat door de nieuwe richting die nu ingeslagen is en zorgen de vervolgcommercials ervoor dat we als kijker meteen weten dat het om Karwei gaat. Net zoals dat bijvoorbeeld bij een nieuwe commercial van Hornbach het geval is, door het typische kleurgebruik en de casting. We wachten dus nog even af.

De boodschap van de voice-over vind ik nogal zwaar overkomen. ‘Ontdek jouw diepste woonwensen en breng ze tot leven.’ Alsof je eerst een aantal sessies op de divan van Karwei nodig hebt om je diepste verlangens naar de oppervlakte te brengen. En daarna nog wel even ‘Geen punt bij Karwei’ zeggen, want die slogan kennen mensen tenminste. Dat komt op mij een beetje warrig over. Die twee zinnen passen qua stijl en inhoud totaal niet bij elkaar. Wil Karwei nu wel of niet afscheid nemen van het verleden?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief