ReclameReview: Humania (NEMO)

2 oktober 2019, 13:00

Mensen zijn eigenlijk best vreemde wezens. Zeker als je de gemiddelde mens visueel weergeeft, zoals in deze campagne voor de nieuwe NEMO-tentoonstelling ‘Humania’. De veertien feitjes in de commercial maken je als kijker nieuwsgierig naar de rest.

Credits

Concept: KesselsKramer

Productie: Circus Family

Animatie: Marlies van der Wel

Fotografie: Jean Pierre Khazem, Marlies van der Wel

Voice over: Sef (NL), Melanie Hyans (UK)

Sound design: Robbert Klein

Verantwoordelijk bij NEMO Science Museum: Meike Moors, Marloes Mol, Renate Trapp

Doelstelling

Bezoekers trekken naar de nieuwe tentoonstelling ‘Humania’ en NEMO als museum onder de aandacht brengen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Jij bent bijzonder. Net als iedereen. En toch lijken we allemaal nogal op elkaar… op de gemiddelde mens. De gemiddelde mens is het gemiddelde van alle mensen. KesselsKramer en NEMO wekten deze fictieve mens tot leven in de campagne voor de nieuwe tentoonstelling Humania die op 23 november opent.”

“Lijk jij op de gemiddelde mens?”

KesselsKramer werkte samen met de Franse kunstenaar Jean-Pierre Khazem, bekend van campagnes voor onder meer Diesel en Heineken. Hij deed de fotografie voor de drie personages die de gemiddelde mens verpersoonlijken. Khazem fotografeerde lichaamsdelen van een diversiteit aan modellen.

“Hun neuzen, armen, haren, benen en gezichten zijn samen met soms sterk uitvergrote ‘nep’-lichaamsdelen verwerkt in opvallende driedimensionale collages. De karakters zijn niet herleidbaar tot man of vrouw, en hoewel een beetje vreemd zijn ze ook heel aaibaar. Met hun sterke eigen beeldtaal zijn de collages even wennen misschien, voor ons als gemiddelde mens.”

Veertien weetjes, stuk voor stuk wetenschappelijk te onderbouwen, zijn ingesproken door rapper Sef. Samen met de gekozen muziek, bijna helemaal opgebouwd uit menselijke klanken heeft de video een heel eigen geluid, aldus de makers.

Oordeel

Een opvallende campagne maken, dat kun je wel overlaten aan KesselsKramer. Door de kunstzinnige en absurde vormgeving valt deze commercial direct op, net als de posters die in dezelfde stijl zijn gemaakt. Je vraagt je als kijker af: “Waar kijk ik eigenlijk naar?” en dat is precies de bedoeling. Aandacht gegarandeerd vanaf dat moment.

“Campagne doet denken aan Klokhuis”

Vervolgens wordt je aandacht vastgehouden door veertien interessante feitjes te communiceren, uiteraard in de typische visuele stijl. Het deed mij een beetje denken aan Het Klokhuis, waarin ook vaak op een grappige en visuele manier kennis wordt gedeeld. En ja, dat was ook zo’n programma waar ik altijd naar bleef kijken omdat er altijd wel iets interessants gemeld werd. Net als in deze campagne.

De call-to-action is eigenlijk: “Als je dit soort feitjes interessant vindt, dan moet je zeker naar de nieuwe tentoonstelling Humania in NEMO komen.” Nu behoor ik absoluut tot de doelgroep, dus de campagne en tentoonstelling spreken mij enorm aan. Of jongeren ook zo enthousiast zijn over de campagne, dat zal de praktijk uitwijzen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief