ReclameReview: HP OMEN X

7 december 2016, 14:00

Fanatieke gamers herkennen ongetwijfeld het fenomeen ‘rage quitting’, dat centraal staat in de nieuwe commercial van HP. De nieuwe HP OMEN X Gaming Desktop PC wordt hiermee geïntroduceerd.

Credits

Creatie: Fred & Farid New York

De doelstelling

De nieuwe HP OMEN X introduceren als dé oplossing voor rage quitting.

De uitwerking

Stop de tijd. Dat zou een goed advies zijn als je een aanval van ‘rage quitting’ voelt aankomen. In de introductiecommercial van de HP OMEN X wordt de tijd even stilgezet en rustig uitgelegd waarom gamen niet frustrerend hoeft te zijn. Omdat het ook anders kan. Met betere hardware, die jou wél bij kan houden terwijl je speelt. En dan is die big smile al snel weer terug.

Het oordeel

Is het erg origineel om de tijd stil te zetten en een situatie te duiden? Nee, dat is het niet. Maar goed, we komen zo vaak beproefde recepten tegen in commercials. Dat maakt ook niet uit, als ze maar werken. De vraag is dus: wordt de boodschap goed overgebracht in deze commercial? Naar mijn idee wel.

Het begint allemaal met de enorm herkenbare scène van een gamer die gefrustreerd raakt omdat zijn computer niet snel genoeg werkt. Dat kost je in de game tijd en dus soms digitale levens. Zelf ben ik al minimaal 15 jaar geen diehard gamer meer, maar ik herken deze situatie nog steeds. Het probleem waar veel gamers mee worstelen is hier dus goed overgebracht.

Dan komt de geheimzinnige Mister X in beeld, die de tijd stopt en op zijn gemak de vinger op de zere plek legt. Betere hardware is alles wat je nodig hebt. Die hardware is er nu: de HP OMEN X. Prima manier van oplossingsgericht denken, lijkt me. Zeker omdat de woedende uitdrukking op het gezicht van de gamer handmatig wordt omgezet in een glimlach.

Ondanks de mooie visuele invulling (en die is echt mooi gemaakt), is het dus een vrij standaard manier van communiceren. De doelgroep heeft een probleem en de adverteerder biedt de oplossing. Zo simpel kan het dus zijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief