ReclameReview: Hornbach

1 november 2017, 14:00

Het moest maar eens afgelopen zijn met die stereotype vrouwbeelden, vindt Hornbach. Deze commercial is een ode aan de klussende vrouw.

Credits

Bureau: HEIMAT, Berlijn

Productie: STINK, Berlijn

Regisseur: Jones+Tino

De doelstelling

Vrouwen verzekeren dat ze als klussers serieus worden genomen door Hornbach.

De uitwerking

Hornbach wil stereotype vrouwbeelden vernietigen. In deze commercial wordt dat behoorlijk letterlijk genomen. We zien het lustobject, de onderdrukte vrouw, de roze prinses en de koopgrage vrouw kapot worden gemaakt door de vrouw waar Hornbach zich op richt: de klussende vrouw. Dat het niet altijd makkelijk is om stereotypen te doen vergeten, blijkt uit de pay-off.

Het oordeel

Goed onderwerp natuurlijk, zeker voor een bouwmarkt. Vanuit maatschappelijk oogpunt is dit het juiste moment om een statement te maken. Vanuit communicatief oogpunt is Hornbach juist de partij waar van je dit verwacht. En ze zijn ook nog eens de eerste, waarmee ze zich weer duidelijk afzetten tegen de rest. Zo scoren ze zeker punten.

De commercial zelf is heel mooi gemaakt. Sfeervol door beeld en geluid, maar ook behoorlijk provocerend. Hier staat een vrouw die het niet langer meer pikt. Terwijl ze het zware sloopwerk verricht op haar muur, breekt ze tegelijkertijd door heel wat metaforische muren. Mooi gedaan.

Als kijker weet je al dat Hornbach je niet verveelt met allerlei kortingsacties in commercials, maar juist voor sfeer kiest. Door te kijken naar hun commercials weet je vanzelf of je bij ze past of niet. Dat gevoel zal met deze nieuwe commercial alleen nog maar sterker worden. Wat precies de bedoeling van de makers is.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief