ReclameReview: ANWB vindt het tijd voor optimisme, zorgeloosheid en vrijheid

9 juni 2021, 13:00

“Ook zo’n zin in vakantie?”, vraagt de ANWB ons in deze nieuwe commercial. Een retorische vraag natuurlijk voor het overgrote deel van de Nederlanders. Dankzij de vakantietips op de website van de ANWB kom je nog relaxter in de vakantiestemming.

Credits

Bureau: YUNE

Creative Director: Tibor van Ginkel, Toine de Krosse

Account: Bente van Deventer

Producer: Marlon van der Strigt, Phoebe Arents

Regie: Kevin Boitelle

Director of Photography: Thijmen Doornik

Art Director: Desiree Brands

Styling: Anouk Océanne

Muziek: Jorrit Kleijnen

Sound: Top Format

Fotografie: Jaap Vork

Media: Wavemaker

Verantwoordelijk bij de ANWB: Toine de Krosse, Simone van der Graaf

Doelstelling

Meer vakanties verkopen.

Uitwerking

Nederland staat te popelen om op vakantie te gaan, zo zegt de ANWB. Uit het persbericht: “Zo loopt het storm op de ANWB Reiswijzer waarin de coronamaatregelen per vakantieland zijn opgesomd en zien we dat veel Nederlanders steeds meer bezig zijn om voorbereidingen te treffen.”

Karianne van Rongen, Manager Marketing ANWB Reizen: “De beperkingen zullen deze zomer zeker niet weg zijn. Maar we krijgen steeds meer signalen dat we er deze zomer toch op uit kunnen trekken. En met de auto de grens over en kamperen lijken daarbij populairder dan ooit.”

ANWB trapt het vakantieseizoen af met een tv-commercial in co-creatie ontwikkeld en geproduceerd door Yune. Toine de Krosse, creatief communicatiestrateeg ANWB: “In alle campagnes voor de zomer trekken we het geluid van deze campagne door. Het is tijd voor wat optimisme, zorgeloosheid en vrijheid. Dat hoor je ook terug in de ANWB-tune die speciaal voor deze commercial een zomers tintje gekregen heeft.”

Oordeel

Ja, alles wat je hier ziet geeft je wel een vakantiegevoel. Maar is dat wel de echte boodschap die gecommuniceerd zou moeten worden? Ik had namelijk verwacht dat de ANWB Reiswijzer aanwezig zou zijn in deze commercial. Hier staan namelijk de coronamaatregelen per vakantieland opgesomd. Daar heb je toch meer aan op dit moment dan aan de standaardvoorbereidingen die je voor elke vakantie (pre-corona) al trof?

Maar goed, die keuze zal ongetwijfeld gemaakt zijn met een reden. Het is natuurlijk ook wel veel wat de ANWB te vertellen heeft als het om vakanties gaat: ze bieden zelf reizen aan, maar helpen je ook met verzekeringen en allerlei praktische informatie ter voorbereiding en inspiratie. Tja, zie dat maar eens te bundelen in een commercial van 30 seconden…

Als ik naar deze commercial kijk, heb ik alleen niet echt het gevoel dat het typisch ANWB is

Als ik naar deze commercial kijk, heb ik alleen niet echt het gevoel dat het typisch ANWB is. Er had ook een reiswebsite als afzender kunnen staan. Oké, de auto is prominent in beeld tijdens het inpakken en het rijden, maar ook in autovakanties is de ANWB niet uniek. Met een commercial over de Wegenwacht of over veiligheid op de fiets heb je veel eerder dat gevoel, terwijl er op dat gebied ook wel meer aanbieders zijn. Maar misschien is dit wel voldoende qua communicatie omdat de website van de ANWB sowieso een belangrijke informatiebron is voor mensen en krijgen ze nu nog even het laatste zetje om er naartoe te gaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!