ReclameReview: het Databeessie van ASN Bank

23 mei 2018, 09:00

Wil je concreet uitgelegd hebben wat duurzaam bankieren bij ASN Bank oplevert voor het milieu? Dat doet het Databeessie voor je in de nieuwe commercial.

Credits

Creatie: Selmore en Ambassadors

Verantwoordelijk bij ASN Bank: Renée Ras

De doelstelling

Nieuwe klanten werven door tastbaar te maken wat duurzaam bankieren betekent voor het klimaat.

De uitwerking

Na eerdere campagnes met het Gewoontedier en de Eendagsvlieg, maken we in de nieuwe commercial van ASN Bank kennis met het Databeessie. Dit beestje zet de harde cijfers achter duurzaam bankieren om in concrete voorbeelden. Dat zijn best indrukwekkende voorbeelden. Zo laat hij bijvoorbeeld zien dat 1000 euro op een rekening van ASN Bank, hetzelfde doet voor het klimaat als elf volgroeide bomen in je achtertuin hebben, of 49 jaar je telefoon niet opladen.

Het oordeel

De pay-off ‘Zo maakt geld gelukkig’ wordt prima geladen met dit soort commercials. ASN Bank maakt het tastbaar. Weg met het vage geitenwollensokkenverhaal van duurzaam bankieren: kom maar op met die voorbeelden. Bovendien worden de voorbeelden ook nog eens heel duidelijk gecommuniceerd in de commercial. Je kunt niet om de boodschap heen.

Het enige waar ik nog mijn twijfels over heb is de naam Databeessie. In deze privacygevoelige tijd, zeker in de week dat de AVG/GDPR van kracht gaat, zijn we met z’n allen heel erg bezig met het woord ‘data’ en het voorkomen van datamisbruik. Ik had daarom wat andere associaties bij de naam Databeessie. In principe zegt de naam precies wat het figuurtje voorstelt, dus dat lijkt me geen probleem verder.

“Door deze commercial vraag ik me af waarom ik eigenlijk niet overstap”

Verder blijft bij mij vooral het sympathieke karakter hangen van ASN Bank. En dat is knap, want we weten allemaal hoe het over het algemeen met het imago van banken is gesteld. Als ik deze commercial zie, ga ik toch echt nadenken over waarom ik eigenlijk niet overstap, als ik er wat goeds mee kan doen voor de wereld. Precies wat de makers voor ogen hadden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief