ReclameReview: GASSAN vindt dat je iets moois mag kopen voor jezelf

24 november 2021, 14:00

“A night out with GASSAN’ is de titel van deze commercial. Tijdens dat avondje uit draagt iedereen natuurlijk de mooiste sieraden (met of zonder diamanten) en horloges. De afzender heeft een groot assortiment en spoort mensen aan om hieruit een keuze te maken. Voor een ander, maar ook zeker voor zichzelf.

Credits

Niet gevonden.

Doelstelling

De doelgroep verleiden om GASSAN-producten te kopen voor zichzelf.

Uitwerking

Uit het persbericht: GASSAN start dit jaar vroeg met het thema festive. Waar vorig jaar het thema verbondenheid en knus thuis op de bank zitten in het bijzijn van familie centraal stond, is de festive 2021-campagne geïnspireerd door het gevoel van glamour, verlangen en elegantie.

De modellen zijn op avontuur in het prachtige, authentieke Hotel De L’Europe. Ze maken zich klaar voor een avond in style. What will the night bring you? We volgen de modellen nauwlettend terwijl zij zich voorbereiden en hun outfit net die extra touch geven met iconische items van GASSAN.

De commercial kenmerkt zich door een 70’s feeling met retro vibes en nostalgie. Een sprankeling van surrealisme haalt je even weg uit de realiteit en laat je wegdromen tussen de klinkende glazen champagne, oesters en de glinsteringen van diamanten, juwelen en horloges. De verschillende GASSAN-merken die worden getoond in de commercial symboliseren een idealistische wereld waarin iedereen gelijk is.

Dit jaar wordt de nadruk niet gelegd op het kopen van mooie cadeaus om dierbaren te laten weten hoe geliefd ze zijn, maar draait het om de persoon zelf. Of het nu gaat om een avond uit eten met familie, een borrel met vrienden, een romantische avond met je geliefde of een zakelijk event; it’s your time to shine.

Oordeel

Voor je het weet, is de commercial voorbij. En waar heb je dan naar gekeken? Iets met luxe en diamanten. Het gaat wel erg snel allemaal. Meerdere mensen, die blijkbaar met elkaar op date gaan, passeren in sneltreinvaart de revue. Met in elk shot wel iets glinsterends. Dat het een cadeautje voor jezelf is, vind ik nergens uit blijken. Je kunt natuurlijk best beredeneren dat iedereen vol trots kijkt naar de sieraden, maar dat zou je ook doen als je die van iemand gekregen had. Er zit dus niet echt een concrete boodschap in de commercial. Hij lijkt bovendien ook echt niet af in de versie die op YouTube staat, want op de site volgt er nog een eindshot met wederom het logo.

Is GASSAN bekend genoeg om de doelgroep meteen hun stijl te laten herkennen? Ik zou het niet weten, dit is niet een productsoort waar ik thuis in ben. Maar ik weet wel dat er veel meer aanbieders zijn van juwelen, diamanten en horloges, die allemaal hun slag willen slaan in de decembermaand. Wat brengt deze commercial naar voren dat anderen niet zomaar kunnen claimen? Naar mijn idee niets, tenzij het echt duidelijk herkenbare horloges en sieraden zijn, die ik dus niet herken.

Het enige wat er dan nog overblijft van de commercial is een soort reminder voor de doelgroep die toch al iets in de richting van sieraden wilde kopen. “O ja, laat ik daar eens naar gaan kijken.” En dan maar hopen dat ze voor GASSAN kiezen natuurlijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief