ReclameReview: Fisherman’s Friend komt FF met nieuwe campagne

16 december 2020, 10:00

Als je FF hebt, bekijk dan FF de nieuwe commercials van Fisherman’s Friend. Dat animeert lekker FF je dag.

Credits

Bureau: Animate the World – Studio Lauda

Animatie: Animate The World

Media: Initiative – Yonego – Ocean Outdoor Nederland

Doelstelling

Meer Fisherman’s Friend verkopen met een nieuwe positionering.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Het ‘FF-doorbijten’-concept is doorvertaald naar twee nieuwe en relevante gebruiksmomenten: FF een frisse adem & FF uit volle borst. De Fisherman speelt opnieuw de rol van krachtige ‘vriend’, die ervoor zorgt dat je zowel mentaal als fysiek weer door kunt. In de campagne is wederom gebruikgemaakt van de opvallende animatiestijl die in de zomer werd geïntroduceerd. Daarnaast zijn de twee commercials in meerdere varianten gemaakt om relevantie toe te voegen en te zorgen voor een betere verankering.

“De van oorsprong digitale campagne wordt zowel in december als januari ook volledig op Televisie en DOOH uitgerold. In december draait de campagne op 24 premium digitale full motion schermen van Ocean Outdoor. Nieuw op digitaal gebied is het gebruik van het syncen van tv met online campagnes en het experimenteren met Reddit als nieuw kanaal.”

Oordeel

Zeg je Fisherman’s Friend, dan zeg je ‘Sterk spul hè?’. Geen wonder, want die campagne liep van 1993 tot en met 2018: maar liefst 25 jaar! Het valt niet mee om daarna met iets nieuws te komen dat ook zo goed aanslaat, maar je moet toch ergens beginnen. Vandaar deze wintercampagne, waarbij de term ‘FF’ steeds terugkomt.

Leuk gevonden, maar echt veel indruk maakt het allemaal niet

‘FF de keel smeren’ en ‘FF frisse adem’ zijn de twee gebruikte slogans in deze campagne, maar ook ‘FF doorbijten’, ‘FF meters maken’ en ‘FF fanatiek zijn’ zijn kanshebbers, zo zien we op het einde. De dubbelzinnigheid van ‘FF’ in de betekenis van ‘effe’ en ‘Fisherman’s Friend’ is leuk, maar niet meer dan dat. Eigenlijk geldt dat ook voor de animaties: leuk gevonden, maar echt veel indruk maakt het allemaal niet. Wat natuurlijk ook heel goed te verklaren is.

In de zomer was er ook al een campagne van het merk met soortgelijke animaties, maar die heb ik niet gezien. Daardoor was dit mijn eerste kennismaking met de nieuwe stijl en dus is het allemaal nog even wennen. Er zal een lange, frisse adem nodig zijn om net zo succesvol te worden als ‘Sterk spul hè?’. We zullen zien of ze FF geduld hebben.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    alfred@bright.partners

    Dat is leuk, “FF”, maar in mijn cirkels betekent dat héél iets anders!


    16 december 2020 om 12:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief