ReclameReview: Eneco – Toon (Buurman & Buurman)

28 september 2016, 13:00

De twee beroemdste buurmannen van Nederland (en Tsjechië) zijn overtuigd door de mogelijkheden die Toon® van Eneco ze te bieden heeft. Dat laten ze in deze commercial zien op hun welbekende klunzige manier.

Credits

Concept: Dawn

Opdrachtgever: Jolanda Ravenek, Nicole van den Adel

Productiemaatschappij: Dawn i.s.m. Patmat

Regie: Marek Beneš en Mascha Halberstadt

Animatie: Jan Svracka

Voice-overs: Kees Prins en Siem van Leeuwen

Postproductie: The Ambassadors

Geluid: Soundcircus, Feike de Wit

De doelstelling

Mensen laten overstappen op Toon®.

De uitwerking

Dawn en Eneco hebben een campagne voor Toon ontwikkeld waarin ’s lands bekendste en meest onhandige klunzen overstag gaan voor de mogelijkheden van de nieuwe wereld. Want als zelfs de buurmannen Toon kunnen bedienen, begrijpen en gebruiken, dan kunnen alle Nederlanders dat.

De campagne is door Dawn in eigen huis geproduceerd i.s.m. Patmat, de Tsjechische makers van de bekende tv-serie. Het is voor het eerst dat Buurman en Buurman op deze manier worden ingezet. Er is gebruikgemaakt van de originele Buurman en Buurman-poppen, set en voice-overs van Kees Prins en Siem van Leeuwen.

Het oordeel

Ik vind de uitvoering geweldig! Alles klopt. Het gaat ten eerste om een systeem voor binnenshuis, wat precies past bij de vele afleveringen van Buurman & Buurman waarin ze het hele interieur verbouwen. Ten tweede gaat er hier ook van alles mis, net zoals in de echte afleveringen van de animatieserie. Ten derde hebben ze voor de creatie ervan samenwergewerkt met Patmat, de oorspronkelijke makers van de serie. En tot slot vind ik de vondst ‘AjeToon!’ geweldig.

Maarrr…

Ik heb geen behoefte aan een ‘slimme thermostaat’. Zelfs de onvolprezen Buurman & Buurman gaan me niet overtuigen op dat gebied. Daarom zie ik deze commercial meer als een manier om de ‘zwevende consument’ over te halen om over te stappen op Toon.

Kortom: niet iedereen behoort tot de doelgroep en niet iedereen die de commercial leuk vindt, vindt ook de commerciële boodschap erachter leuk. Op YouTube zag ik bijvoorbeeld deze comment: “Blijf met je poten van ‘Buurman en Buurman’ af.” Tja, met deze commercial maak je nu eenmaal niet iedereen blij. Maar het siert Eneco dat ze hun nek hebben uitgestoken door dit idee daadwerkelijk uit te voeren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief