ReclameReview: komt de boodschap van Eat Natural wel over?

6 mei 2020, 11:00

Ze noemen het ‘de Makery’, de fabriek in het Engelse Essex waar de producten van Eat Natural worden gemaakt. Met deze campagne wil het merk laten zien hoe de mensen die er werken elke dag handgemaakte producten maken.

Credits

Distributeur & opdrachtgever

Lemar BV: André Hendriks (Algemeen Directeur) – Marieke Bussink (Marketing Manager)

Merkeigenaar

Eat Natural: Praveen Vijh (Co-founder Eat Natural) – Sarah Harden (Brand Manager Cereals, Impulse & International) – Jo Abram (Head of Marketing) – Joanna Fisher (Marketing Assisant) – Linda Venturini (NPD Project Manager) – Alex (Co-worker at de Makery)

Digital marketing agency

Addurance: Marianne Plaggenborg (Founder) – Marco Huizer ( CCO & Founding Partner) – Sander Blokker (Digital Strategy Director) – Levi Morsy (Online Business Consultant) – Stephan van den Brink (Online Business Consultant) – Joep Verweij (Online Business Consultant)

Creative video production agency

TOWEL: Geert Doek (Managing Director) – Jan-Paul van der Velden (Creative Director) – Raynor Arkenbout (Regisseur) – Beau Warmerdam (Creatie) – Zoë van Marion (Producer) – Max Kroon (Producer) – Tobias Smeets (Camera) – Thomas van der Vorst (Editor) – Danny Goënga (Graphics)

PR Agency

Dijksman Communicatie: Karin Dijksman (Founder) – Valerie Geertzen (PR Consultant)

Doelstelling

De authenticiteit van Eat Natural benadrukken en zo nieuwe doelgroepen aanboren.

Uitwerking

In de campagnevideo’s is te zien hoe de medewerkers met aandacht de noten, zaden en fruit selecteren. Ze drukken de mix in de bakplaten en zorgen ervoor dat elk ingrediënt intact blijft. De handgerolde repen gaan vervolgens de oven in waarna iedere fase van het productieproces zorgvuldig wordt afgehandeld.

Het persbericht meldt: “Wat de Makery onderscheidt van andere productielijnen zijn de mensen die er allemaal staan! Het bedrijf maakt tevens ontbijtgranen en ook die gaan langs het oplettende ontbijtteam die checkt of alles op z’n best is.” In de video’s vertelt onder andere baas Praveen Vijh “trots over het familiebedrijf en over de manier van werken en de zorgvuldig geselecteerde ingrediënten.”

Oordeel

“Onze mensen maken met de hand eerlijke producten van fijne ingrediënten.” Als dat de boodschap is die Eat Natural wilde overbrengen, is dat gelukt. Uiteraard is dat een strategie voor de lange termijn, want je gaat er niet meteen meer producten door verkopen, wat bij een kortingsactie wél zo werkt. En voor een langetermijnstrategie vind ik dit een goede insteek.

Voor een langetermijnstrategie vind ik het een goede insteek

Maar als je dan kijkt naar wat de twee commercials vertellen en de manier waarop dat gebeurt, dan vind ik ze ronduit saai. De zin met de kernboodschap bevat niets bijzonders. Er zijn veel merken die gelijksoortige dingen roepen. Natuurlijk is het onderscheidend dat Praveen Vijh in de commercials dingen vertelt, want het is zijn bedrijf. Maar wát hij vertelt, is niet echt interessant. Dus de grote vraag is: komt de boodschap van Eat Natural dan wel over?

Begin van een jarenlange campagne

Laten we het erop houden dat dit het een begin is van een jarenlange campagne, waardoor het merk Eat Natural steeds weer een beetje verder geladen wordt. Want dat is immers denken op lange termijn. Ik ben benieuwd naar de invulling van de volgende commercials.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief