ReclameReview: Duyvis
Stel: je hebt een toeristische winactie bedacht. Dan is het toch volkomen logisch dat je die in je commercial laat aanprijzen door toeristen? Dat is precies wat Duyvis deed met deze nieuwe commercial.
Credits
Creatie: Kingsday
Productie: Flincke Jongens
Audio en muziek: The Ambassadors
De doelstelling
Meer zakken Duyvis verkopen door de winactie rond een oer-Hollands weekend Zaandam te promoten.
De uitwerking
Zaandam wordt veel bezocht door toeristen. En toevallig staat ook de Duyvis-fabriek in deze stad. Buitenlandse bezoekers van de Zaanse Schans spelen de hoofdrol in deze commercial. Zij vertellen in het Nederlands over de winactie waarmee consumenten een oer-Hollands weekend Zaandam kunnen winnen, inclusief rondleiding in de Duyvis-fabriek.
Het oordeel
Lekker snel en simpel een commercial maken, daar houd ik wel van. In dat opzicht is deze commercial zeker geslaagd, want er was geen lange productietijd of lange nabewerking voor nodig. Ook de communicatieboodschap is lekker simpel: koop twee zakken Duyvis en je maakt kans op een weekend Zaandam.
Het nadeel van deze opzet wordt echter al snel duidelijk: je hebt de ondertiteling heel hard nodig om te begrijpen wat de toeristen zeggen. Dit betekent dat de doelgroep aandachtig moet kijken om de boodschap te snappen. En hoe vaak kijken mensen tegenwoordig nog aandachtig naar de tv tijdens het reclameblok? Juist… De kans dat de doelgroep niet begrijpt waar deze commercial over gaat, is levensgroot aanwezig.
Ik dacht trouwens dat ik dit idee al eens eerder had gezien. Ik wist alleen niet meer waar. Het concept lijkt een beetje op buitenlanders die de tune van Bassie en Adriaan zingen, maar ik dacht het ook nog ergens in een commercial te hebben gezien. Iemand enig idee?
Het is “koop twee zakken en win…”. Dus eigenlijk win je het weekend al als je twee zakken koopt…