ReclameReview: Duyvis

16 september 2015, 12:00

Stel: je hebt een toeristische winactie bedacht. Dan is het toch volkomen logisch dat je die in je commercial laat aanprijzen door toeristen? Dat is precies wat Duyvis deed met deze nieuwe commercial.

Credits

Creatie: Kingsday

Productie: Flincke Jongens

Audio en muziek: The Ambassadors

De doelstelling

Meer zakken Duyvis verkopen door de winactie rond een oer-Hollands weekend Zaandam te promoten.

De uitwerking

Zaandam wordt veel bezocht door toeristen. En toevallig staat ook de Duyvis-fabriek in deze stad. Buitenlandse bezoekers van de Zaanse Schans spelen de hoofdrol in deze commercial. Zij vertellen in het Nederlands over de winactie waarmee consumenten een oer-Hollands weekend Zaandam kunnen winnen, inclusief rondleiding in de Duyvis-fabriek.

Het oordeel

Lekker snel en simpel een commercial maken, daar houd ik wel van. In dat opzicht is deze commercial zeker geslaagd, want er was geen lange productietijd of lange nabewerking voor nodig. Ook de communicatieboodschap is lekker simpel: koop twee zakken Duyvis en je maakt kans op een weekend Zaandam.

Het nadeel van deze opzet wordt echter al snel duidelijk: je hebt de ondertiteling heel hard nodig om te begrijpen wat de toeristen zeggen. Dit betekent dat de doelgroep aandachtig moet kijken om de boodschap te snappen. En hoe vaak kijken mensen tegenwoordig nog aandachtig naar de tv tijdens het reclameblok? Juist… De kans dat de doelgroep niet begrijpt waar deze commercial over gaat, is levensgroot aanwezig.

Ik dacht trouwens dat ik dit idee al eens eerder had gezien. Ik wist alleen niet meer waar. Het concept lijkt een beetje op buitenlanders die de tune van Bassie en Adriaan zingen, maar ik dacht het ook nog ergens in een commercial te hebben gezien. Iemand enig idee?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Airell

    Het is “koop twee zakken en win…”. Dus eigenlijk win je het weekend al als je twee zakken koopt…


    28 september 2015 om 19:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief