ReclameReview: De Volkskrant
De verkiezingen zijn in aantocht en De Volkskrant grijpt deze gebeurtenis aan om een speciaal Verkiezingsabonnement aan de man te brengen. Deze commercial is hiervoor ontwikkeld.
Credits
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam
Productie en regie: Sven Super, ICOF
Verantwoordelijk bij Persgroep: Leo-Peter van Aerde, Florianne Harmsen, Esther Nanninga
De doelstelling
Verkiezingsabonnementen verkopen.
De uitwerking
De commercial voor het Verkiezingsabonnement van De Volkskrant is een vervolg op de campagne ‘Lees je de koppen of lees je de krant?’. Uiteraard is hij nu toegespitst op de verkiezingsperiode. De ene hoofdrolspeler heeft alleen de koppen gelezen en de andere de krant. Het verschil is duidelijk.
Het oordeel
De vraag ‘Lees je de koppen of lees je de krant?’ vind ik prima gekozen, want dat is een duidelijk verschil. Dat ze dit verschil uitvergroten in de nieuwe campagne, begrijp ik ook. Maar de manier waarop het gebeurt, vind ik niet sympathiek overkomen voor de afzender van de commercial.
In dit geval lijkt het net alsof de persoon die alleen koppen leest ontzettend dom is en geen enkele context heeft om die krantenkoppen te kunnen interpreteren. Daarom komt het gesprek heel onnatuurlijk over, wat ook de bedoeling was van de makers. Voor mij als kijker is het echter nu niet zo dat ik in De Volkskrant een logische probleemoplosser voor deze scène zie. Alle kranten bieden immers meer diepgang dan alleen de koppen.
Met het principe dat je meer weet dan je tafelgenoot kun je heel veel kanten op. Vooral bij opleidingsinstituten zie je dit principe vaak op een grappige manier toegepast worden. De Volkskrant onderscheidt zich wat mij betreft te weinig om echt op te vallen met deze campagne.