ReclameReview: Pepsi MAX vraagt veel van zijn doelgroep met de hiphopkerst

9 december 2020, 14:01

‘Christmas Refreshed’, zo noemt Pepsi deze campagne waarin twee Britse hiphoptalenten centraal staan.

Credits

Bureau: Kult&Ace

Verantwoordelijk bij Pepsi Beverages: Tanja Walther, Marketing Director Nederland.

Doelstelling

Mensen aanmoedigen om de invulling van het kerstfeest dit jaar op hun eigen manier te doen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Na een jaar dat alles behalve normaal was, lanceert Pepsi MAX de Christmas Refreshed-campagne, om oude kersttradities op te frissen. Mensen worden aangemoedigd om deze feestdagen op hun eigen manier te vieren en zelf nieuwe tradities te bedenken. De bijbehorende tv-commercial blaast de traditionele geluiden van Kerstmis nieuw leven in, met de hulp van twee muziektalenten uit het Verenigd Koninkrijk: Kamakaze en TrueMendous.”

De nieuwe campagne wordt naast de tv-commercial ondersteund door out-of-home-illustraties en digitale content die mensen moet inspireren om kerst op te frissen. “Het OOH-artwork bevat de songteksten van de artiesten uit de tv-commercial, samen met verwijzingen als ‘Time for a Christmas Refresh’ en ‘Out with the old, taste the bold’. Daarnaast zijn er social activaties. Zo is er een Snapchat Lens en een samenwerking met Nederlandse creators op TikTok, waarmee een jonge generatie wordt geactiveerd om hun eigen draai te geven aan kerst.”

Oordeel

Kersttradities uitdagen: wat mij betreft is dat een prima plan. Persoonlijk ben ik niet van de kerstbomen en foute kersttruien, maar ieder zijn ding natuurlijk. De vraag is alleen of Pepsi MAX met deze commercial écht een zaadje plant bij mensen die kerst liever anders vieren, want dat is hun doelstelling.

Kersttradities uitdagen: wat mij betreft een prima plan

Nadat je deze commercial voor de eerste keer gezien en gehoord hebt, komt nog lang niet alles binnen. Er gebeurt op visueel gebied van alles en er wordt snel gerapt. Dus heb je meerdere kijkbeurten nodig om als kijker een indruk te vormen van de inhoud. En die gaat wel over kerst uitdagen, maar de afsluitende boodschap blijft wel gewoon ‘Maximum taste, zero sugar‘. Er staat nooit tekst in beeld die iets over ‘kerst op je eigen manier’ zegt. Dat komt alleen terug in de snelle visuals en raps.

Kortom, ik denk dat Pepsi MAX met deze supersnelle commercial heel wat vraagt van hun doelgroep. Met de boodschap is niks mis, maar de manier waarop die boodschap overgebracht wordt, kan volgens mij wel duidelijker. Zelfs als je helemaal 2020 wilt zijn en de TikTok-generatie wilt bereiken, moet je toch nog steeds duidelijk kunnen maken wat nu precies je punt is? In dit geval lijkt die boodschap te zijn: ‘drink Pepsi MAX’ en niet ‘Pepsi MAX inspireert je om kerst op jouw manier te vieren’.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief