ReclameReview: de eerste Nederlandse commercial van Budweiser

9 oktober 2019, 13:00

Wat brouwt The King of Beers van zijn lanceringscampagne?

“The King of Beers is finally here.” Met deze gedurfde boodschap lanceert Budweiser de eerste Nederlandse tv-commercial. Wie krijgt er dorst van?

Credits

Creative Agency: XXS Amsterdam

Head of strategy: Joram Helmer

Creative director: John de Vries

Account: Ward Enckhof, Lisa Been, Marthe Driest

Edit en animatie: Pieter Bokhorst

Verantwoordelijk bij Budweiser: Jacques Lebel (Marketing Director BU Noord), Joost van de Sande (Marketing Manager Nederland), Sjors van Drie (Senior Brand Manager)

Doelstelling

De naamsbekendheid van Budweiser onder Nederlandse bierdrinkers verhogen en zo meer sales realiseren.

Uitwerking

Budweiser probeert voor zichzelf langzaam maar zeker een plek te veroveren op de Nederlandse biermarkt, onder andere door een partnership met Ajax en het culturele event BudX Amsterdam. Deze commercial is de eerste die speciaal is gemaakt voor de Nederlandse markt.

“Lekker bombastisch je entree maken in een nieuwe markt”

Al meer dan duizend horecagelegenheden schenken inmiddels Bud en in de supermarkt kunnen consumenten het Amerikaanse bier kopen in fles en blik. Met deze campagne kondigt Bud aan dat ‘The King of Beers’ eindelijk in ons land is aangekomen.

Oordeel

Ik geef toe: ik hou wel van deze stijl van communiceren. Lekker bombastisch je entree maken in een nieuwe markt. De muziek is heerlijk gekozen en het beeld is goed afgestemd daarop. Er valt genoeg interessants te zien en te horen, dus je trekt zo wel de aandacht.

Natuurlijk hoeft er inhoudelijk amper iets gecommuniceerd te worden. Het is bier, punt. Oké, de ‘smooth taste’ wordt nog even benadrukt, maar volgens mij kun je zoiets subjectiefs nooit hard beweren. Waar het vooral om gaat is dat deze commercial aan alle kanten ‘Bud’ uitstraalt. Dat is exact de bedoeling natuurlijk.

Noem het Amerikaans of borstklopperig, maar die titel ‘The King of Beers’ zetten ze wel leuk in. Dat kroontje op het einde maakt het mooi af, simpel maar effectief. Of ze er op korte termijn al veel extra bier door gaan verkopen, zou ik niet durven voorspellen. Maar als merk maken ze wel indruk door hun plek te claimen in het Nederlandse reclamelandschap.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ode

    Ik vind dit dus een absolute kutreclame. Veel te luid en schreeuwerig. Ik schrik er elke keer van en klik zo snel mogelijk op de mute-knop. Gatverdamme.


    24 oktober 2019 om 19:54
    Boes

    Ben ik de enige die doorheeft dat deze reclame van Heineken gejat is. Aan het begin van de 21ste eeuw had Heineken al een campagne met de kroonkurk omgedraaid op de fles als kroon “koning der bieren”


    6 november 2019 om 20:29
    Ras

    Stoer amerikaans, niet zurig bier zoals Heiniken. Heiniken is het smerigste bier ter wereld zuur en vol met gas, bruist en schuimt als cocacola. Zonder rennies kan je geen heiniken drinken.

    Bud is een beetje zoeter van smaak zoals Amstel. Maar niet smerig zuur met oprsipingen en boeren zoals bij Heiniken. Heiniken is niet bitter maar zuur!

    Bittburger is een bitter biertje. Zo ook Guiness of Killkenny is een typisch bitter bier.


    8 februari 2020 om 10:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!