ReclameReview: BUX beursapp

Onder het motto ‘Let’s rock the world of finance’ zet de beursapp BUX de aanval in met deze tv-commercial.
Credits
Strategie & Creatie: Niels Vrijhoeven
Regie: Robert van Ees
Geluid: Haaifaai Deluxe
De doelstelling
BUX introduceren bij het grote publiek en zo meer gebruikers creëren.
De uitwerking
Niels Vrijhoeven gebruikte voor deze commercial beelden die hij vond op internet. Zijn doel: laten zien hoe eenvoudig je met BUX kunt beleggen en zo de doelgroep inspireren om dit ook te gaan doen.
Het oordeel
Dus ik heb alleen een mening nodig om te kunnen beleggen? Dat is wat deze commercial mij duidelijk maakt. En wat dacht je van geld? Dat lijkt me toch ook wel handig als je de beurs op wilt…
Wat de commercial wel goed doet, is het principe van beleggen op de beurs heel simpel maken. Er gebeuren dingen in de wereld en daar anticipeer je op. Dat dit in feite gewoon gokken is, blijkt ook wel uit de waarschuwing die onder in beeld verschijnt op het eind: door de hoge risico’s kun je geld verliezen. De metafoor met de zakenman in een achtbaan vond ik wel mooi gevonden: you win some, you lose some.
De voice-over zal ongetwijfeld zorgen dat de commercial opvalt, maar persoonlijk houd ik niet van schreeuwstemmen in commercials. Het past wel weer bij het low-budget karakter van de uiting, die sympathiek overkomt. De vraag is alleen of het professioneel en betrouwbaar genoeg overkomt op de doelgroep.