Verzekeraar ASR heeft geluisterd naar het signaal dat Nederland gaf in de vorm van de Loden Leeuw. De nieuwe campagne heeft rapper Sticks nog wel als verteller, maar dan op een andere manier. Met als nieuwe thema 'Dit is de tijd van doen'.
Credits
Bureau: The Merge
Regie en productie: The Merge en Czar
Media: Media Reverse
Verantwoordelijk bij ASR: Hella de Weger, Nelleke Ungersma
Doelstelling
ASR neerzetten als de verzekeraar voor 'de tijd van doen'.
Uitwerking
Uit het persbericht: "De campagne daagt uit om naast ergens iets van te 'vinden' ook iets te doen. En ASR neemt hierin het voortouw. In de campagne worden doorlopend maatschappelijke thema’s aangekaart, waar ASR een oplossing voor biedt. Het is het vervolg op de bekende campagnereeks met rapper Sticks. Merkmanager Hella de Weger: 'In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft. Daarom is de pay-off vanaf nu: ASR doet het.'"
"In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft"
"In deze campagne werkt ASR weer samen met rapper Sticks, maar hij heeft een andere rol dan in de vorige campagnes. Manager Merk & Positionering Hella de Weger: 'Hiermee verandert ook de toon van de campagne. Waar 'dat vind ik' kritisch was, is de nieuwe campagne optimistisch en concreet. De nieuwe pay-off 'ASR doet het' is no-nonsense en heeft onmiskenbaar het DNA van ASR.'"
Oordeel
In mijn vorige twee ReclameReviews over ASR (hier deel 1 en hier deel 2) was ik gematigd positief over de campagne waarin diverse acteurs te zien zijn terwijl zij rappen met de stem van rapper Sticks. De algemene opinie in Nederland was minder positief. Daar heeft de verzekeraar naar geluisterd en daar hebben we deze nieuwe campagne aan te danken.
Ik sta helemaal achter motto's als 'dit is de tijd van doen' en 'geen woorden, maar daden'. Maar het blijft natuurlijk heel krom dat je in een campagne als deze júist alleen maar woorden gebruikt, en geen daden. Als je nu écht achter de nieuwe pay-off staat, dan ga je toch liever een PR-offensief aan waarin je nieuwswaardige daden van ASR laat oppikken door redacties? Dan bewijs je dat het je gaat om 'doen'.
"Inhoudelijk zit er in deze commercial weinig waar je op tegen kunt zijn"
En hoe lang zal het nog duren voordat de financiële dienstverleners die verantwoordelijk waren voor de woekerpolissen hier niet meer aan herinnerd worden? Vooral als ik termen als 'duurzaam', 'eerlijk' en 'doen wat we beloven' hoor in deze nieuwe commercial, denk ik al snel: dat zijn stokken om mee te slaan voor mensen die nog steeds gefrustreerd zijn door zaken uit het verleden.
Inhoudelijk is er in deze commercial weinig te vinden waar je op tegen kunt zijn. De woorden, de strekking, de beelden: allemaal prima. Natuurlijk kun je je twijfels hebben bij het voortzetten van de samenwerking met Sticks en bij opnieuw een rapcommercial. Maar dat is een kwestie van smaak. Zoals gezegd zou ik liever zien dat ASR zich via nieuwsberichten opwerpt als voorvechter van de toekomst in plaats van in een commercial. Want dit is de tijd van doen.