ReclameReview: ASR ‘Dit is de tijd van doen’

ReclameReview: ASR ‘Dit is de tijd van doen’

Verzekeraar ASR heeft geluisterd naar het signaal dat Nederland gaf in de vorm van de Loden Leeuw. De nieuwe campagne heeft rapper Sticks nog wel als verteller, maar dan op een andere manier. Met als nieuwe thema 'Dit is de tijd van doen'.

Credits

Bureau: The Merge
Regie en productie: The Merge en Czar
Media: Media Reverse
Verantwoordelijk bij ASR: Hella de Weger, Nelleke Ungersma

Doelstelling

ASR neerzetten als de verzekeraar voor 'de tijd van doen'.

Uitwerking

Uit het persbericht: "De campagne daagt uit om naast ergens iets van te 'vinden' ook iets te doen. En ASR neemt hierin het voortouw. In de campagne worden doorlopend maatschappelijke thema’s aangekaart, waar ASR een oplossing voor biedt. Het is het vervolg op de bekende campagnereeks met rapper Sticks. Merkmanager Hella de Weger: 'In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft. Daarom is de pay-off vanaf nu: ASR doet het.'"

"In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft"

"In deze campagne werkt ASR weer samen met rapper Sticks, maar hij heeft een andere rol dan in de vorige campagnes. Manager Merk & Positionering Hella de Weger: 'Hiermee verandert ook de toon van de campagne. Waar 'dat vind ik' kritisch was, is de nieuwe campagne optimistisch en concreet. De nieuwe pay-off 'ASR doet het' is no-nonsense en heeft onmiskenbaar het DNA van ASR.'"

Oordeel

In mijn vorige twee ReclameReviews over ASR (hier deel 1 en hier deel 2) was ik gematigd positief over de campagne waarin diverse acteurs te zien zijn terwijl zij rappen met de stem van rapper Sticks. De algemene opinie in Nederland was minder positief. Daar heeft de verzekeraar naar geluisterd en daar hebben we deze nieuwe campagne aan te danken.

Ik sta helemaal achter motto's als 'dit is de tijd van doen' en 'geen woorden, maar daden'. Maar het blijft natuurlijk heel krom dat je in een campagne als deze júist alleen maar woorden gebruikt, en geen daden. Als je nu écht achter de nieuwe pay-off staat, dan ga je toch liever een PR-offensief aan waarin je nieuwswaardige daden van ASR laat oppikken door redacties? Dan bewijs je dat het je gaat om 'doen'.

"Inhoudelijk is er in deze commercial weinig te vinden waar je op tegen kunt zijn"

En hoe lang zal het nog duren voordat de financiële dienstverleners die verantwoordelijk waren voor de woekerpolissen hier niet meer aan herinnerd worden? Vooral als ik termen als 'duurzaam', 'eerlijk' en 'doen wat we beloven' hoor in deze nieuwe commercial, denk ik al snel: dat zijn stokken om mee te slaan voor mensen die nog steeds gefrustreerd zijn door zaken uit het verleden.

Inhoudelijk is er in deze commercial weinig te vinden waar je op tegen kunt zijn. De woorden, de strekking, de beelden: allemaal prima. Natuurlijk kun je je twijfels hebben bij het voortzetten van de samenwerking met Sticks en bij opnieuw een rapcommercial. Maar dat is een kwestie van smaak. Zoals gezegd zou ik liever zien dat ASR zich via nieuwsberichten opwerpt als voorvechter van de toekomst in plaats van in een commercial. Want dit is de tijd van doen.

Credits afbeelding: , licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Na een echt hele stomme campagne is er een nog stommere, geen kleinkind van mij neemt deze oudere jongere als rapper serieus. Dat iemand het lef heeft om met dit soort agitatiepropaganda de markt van oprechtheid denkt te kunnen vergorten. Zit dan iedere maker hiervan te slapen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.