ReclameReview: Ask for Angela (veilig uitgaan)

28 augustus 2019, 13:00

Voel jij je soms niet veilig tijdens het uitgaan doordat iemand handtastelijk wordt, je wil drogeren of je intimideert? Deze adaptatie van de Engelse campagne ‘Ask for Angela’, gemaakt door BNNVARA, laat zien hoe je dan om hulp kunt vragen bij het horecapersoneel.

Credits

Creatie: BNNVARA – Make Holland Great Again

Doelstelling

Het uitgaansleven een stukje veiliger en fijner maken.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Bijna de helft van de vrouwen en 10 procent van de mannen krijgt in de club of op een festival te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. En het is lang niet altijd even makkelijk om uit zo’n onveilige situatie te komen. Daar willen de makers van de BNNVARA-programma’s Make Holland Great Again en Spuiten en Slikken verandering in brengen met de campagne Ask For Angela. Met het codewoord ‘Angela’ kan iemand discreet aan het barpersoneel doorgeven te worden lastiggevallen. Zo kan het personeel de bezoeker snel en onopvallend uit een onveilige situatie halen. Inmiddels hebben (voor aanvang van de lancering – red.) al meer dan tachtig clubs, bars en festivals laten weten hieraan mee te zullen werken.”

In de commercial worden diverse onveilige situaties getoond, waarna duidelijk wordt gemaakt dat je met het codewoord ‘Angela’ hulp kunt krijgen van het horecapersoneel.

Oordeel

Het uitgangspunt zal iedereen nobel vinden: uitgaan veiliger maken voor iedereen. Dat is de reden dat de campagne Ask for Angela, afkomstig uit Engeland, nu ook hier wordt geïntroduceerd. Met heel wat duidelijke voorbeelden van onveilig uitgaan, zowel op de tekstborden als visueel in scène gezet.

“De vraag is of de doelgroep ook echt de hele commercial kijkt na zo’n slap begin”

Dat je als slachtoffer nu op discrete wijze hulp kunt inroepen bij het horecapersoneel, vind ik een goede zaak. Hoe je dat moet doen, wordt ook duidelijk uitgelegd in de video. Maar ik mis iets, namelijk of de dader er ook op wordt aangesproken. Of mag die morgen gewoon nog een keer hetzelfde proberen bij iemand anders? Uiteraard begrijp ik dat de horeca ook niet zomaar voor eigen rechter kan spelen, maar toch mis ik dat deel van het verhaal.

De tegenstelling tussen lacherig doen over onveilige situaties en het serieus nemen van je problemen door het horecapersoneel vind ik wel aardig uitgewerkt. Al moet ik zeggen dat het eerste gedeelte, tot de harde overgang naar de horeca, nog niet heel erg prikkelt of de aandacht grijpt. De vraag is dus of de doelgroep ook echt de hele commercial kijkt na zo’n slap begin. Zo niet, dan heb je dus niets aan het sterke tweede deel…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief