ReclameReview: Allsecur wordt Allianz Direct, wat nu?

7 augustus 2019, 13:39

“Jongens, ik heb nieuws!” Zo begint het slechtnieuwsgesprek met de race-broers Tim en Tom Coronel op het hoofdkantoor van Allsecur. Het merk Allsecur verdwijnt en de online verzekeraar gaat voortaan Allianz Direct heten. Het product blijft hetzelfde, maar de huisstijl gaat compleet op de schop. Ook de reclame? De broers Coronel zitten in ieder geval in hun hemd.

Credits

Opdrachtgever: Allianz Direct

Eindverantwoordelijk bij klant: Ron Adams

Bureau: Alfred International

Strategie: Gabriel Snuverink

Account: Stephanie Freitag en Danielle Boskemper

Creatie: Jorn Kruijsen. Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu

RTV: Joost Pastoor

Productiemaatschappij: Motor

Regisseur: Niels de Kuiper

Editor: Martin Heijgelaar

Doelstelling

Dit najaar gaat Allsecur verder onder de naam Allianz Direct. De Nederlandse online verzekeraar neemt daarmee de naam aan van moederbedrijf Allianz, waar het al sinds de start in 2008 onderdeel van uitmaakt. Allianz Direct blijft een aparte activiteit binnen de Allianz Group. De naam en huisstijl veranderen, maar het contract van de huidige klanten blijft hetzelfde.

Waarom was deze naamswisseling dan zo broodnodig? De reden is strategisch: vier Europese online merken van Allianz worden samengevoegd tot één Europees verzekeringslabel. Voor de Nederlandse markt blijft Allianz Benelux de risicodraagster. Het merk Allsecur gaat dus op in Allianz om schaalvoordelen te behalen op Europees niveau.

“Met merknaam Allianz Direct vergroten we onze Europese schaalvoordelen”

Niet alleen Allsecur verdwijnt als merknaam. De samenvoeging betreft namelijk behalve Nederland (Allsecur) ook Italië (Genialloyd), Spanje (Fénix Directo) en Duitsland. Alleen dat laatste land hanteerde al de merknaam Allianz voor zijn online verzekeringen. Door de toevoeging ‘Direct’ wordt duidelijk dat mobiel en digitaal voorop staan.

Wat zegt Allianz er zelf over? Ron Adams, marketing- en salesmanager bij Allsecur: “Door deze verandering vergroten we onze schaalvoordelen op Europees niveau en dat is gunstig voor ons en voor de klant. We kunnen onze diensten sneller en simpeler naar onze klanten brengen.”

Uitwerking

Het merk Allsecur verdwijnt de komende maanden geleidelijk uit de markt, zo werd eind juli aangekondigd door Allianz Benelux. Maar wie de commercial ziet die op 5 augustus voor het eerst werd uitgezonden, krijgt een heel ander beeld. Tim en Tom Coronel, al zeven jaar de boegbeelden van Allsecur, zitten in een meeting waarin ze het nieuws over de naamsverandering te horen krijgen. “Gaat wel effe duren, toch?” lachen de broers, maar het lachen vergaat ze snel. Terwijl op de achtergrond “And now, the end is near…” klinkt uit de Sinatra-klassieker ‘My Way’, wordt het kantoor per direct verbouwd in de nieuwe huisstijl. Zelfs de Allsecur-racepakken van de broers worden door assertieve medewerkers afgeritst.

Oordeel

Daar zitten Tim en Tom dan, in hun ondergoed. In een kantoor waar al het vrolijke oranje van Allsecur van de muren wordt gerukt om te worden overgeschilderd met het blauw van Allianz. Hollandse joligheid ingeruild voor Duitse degelijkheid. Hoe humoristisch de commercial ook bedoeld is, je blijft als kijker toch vooral met een knoop in je maag zitten. Maar vooral ook met veel vragen. Waarom die naamsverandering? Wat betekent dat voor mijn verzekering? Is dat degelijke merk net zo goedkoop? Maar vooral ook: wat gebeurt er met de broertjes Coronel?

De campagne-film geeft daar niet echt duidelijkheid over. De gezellige foto samen met hun bebaarde contactpersoon wordt vervangen door een foto waar baardmans alleen op staat. En het instore-materiaal met de beeltenis van de broers wordt genadeloos in stukken gescheurd. Komt hiermee een eind aan de zeven jaar waarin de Coronelletjes met een racewagen binnen kwamen scheuren in een warenhuis, een kapperszaak of een bibliotheek, om nog maar te zwijgen over de diepe bandensporen op een chique golfbaan? Allianz is daar niet duidelijk over. Feit is dat beide broers nog wel aan tafel zitten aan het einde van deze transitie-commercial, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

“Komt hiermee een eind aan de zeven jaar waarin Tim en Tom Coronel binnen kwamen scheuren in een warenhuis, kapperszaak of bibliotheek?”

Stoppen met reclame-typetjes is altijd lastig, maar als er één situatie is die zich er prima voor leent, dan is het wel een naamsverandering. Het nieuwe merk heeft immers per definitie andere waarden en associaties dan het oude merk, dus geen beter moment om het te doen. Tenzij je het niet wílt doen. Want online verzekeringen zijn supersaai. Dan helpt het enorm als je de aanstekelijke lach van de gebroeders Coronel kunt inzetten.

KPN koos er deze week eveneens voor om een vertrouwd boegbeeld (miljonair Hans) uit de commercials van het verdwijnende merk Telfort over te hevelen naar een commercial voor KPN. Nu Telfort verdwijnt, moet het als duur te boek staande KPN ook budgetklanten aan zich weten te binden. Dan helpt zo’n typetje enorm. Voor Allianz geldt hetzelfde met Tim en Tom Coronel. We gaan het zien. Zoals de mannen het zelf altijd zeiden: “Tel uit je winst!” Of wordt het toch meer “Doei-doei”?

De rubriek ReclameReview wordt al jarenlang verzorgd door de onvolprezen David Brinks. Ook hij moet af en toe even bijtanken, dus gunnen we hem een paar weken vakantie. In de tussentijd neemt Marketingfacts-hoofdredacteur Jeroen Mirck de rubriek over. Vertrouwde kost, want Mirck was jarenlang redacteur van Adformatie en schrijft nog altijd over reclame voor MarketingTribune, een zustertitel van Marketingfacts.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

17 Reacties

    AWM de Ruyter

    Doei doei voor de broertjes?


    8 augustus 2019 om 01:21
    van Zon-Schellen Joriza

    Niet handig ballonnen in de nieuwe commercial. Denk aan het milieu!


    9 augustus 2019 om 20:00
    Anne

    Er zit volgens mij een fout in de reclame.

    Op het raam verdwijnt de naam Allianz Direct en verschijnt de naam Allsecur.

    Dat zou toch andersom moeten zijn,


    10 augustus 2019 om 14:46
    Arjen

    @Anne dat bord komt van het dak en wordt dus van het gebouw afgehaald 🙂


    15 augustus 2019 om 21:27
    Rianne

    Is het echt nodig om my way te gebruiken als liedje bij deze reclame? Heel veel mensen hebben een associatie met een begrafenis of crematie bij deze muziek en het maakt wonden open.


    13 september 2019 om 14:00
    Toine Andriessen

    Weet je nog de poging van Overtoom om een nieuwe naam te vestigen?

    En waarom wordt Allianz op z’n Duits uitgesproken en Direct op z’n Engels??

    De reclame doet me elke keer aan lachgas denken!

    Veel succes verder…..


    13 september 2019 om 17:02
    Loes

    Weet iemand hoe ‘baardmans’ heet?


    25 september 2019 om 21:30
    jeroenmirck

    BREAKING NEWS: Allianz Direct (sinds vandaag de officiële nieuwe naam van Allsecur) neemt afscheid van Tim en Tom Coronel. De twee broers waren jarenlang het boegbeeld van het merk. Omdat Allianz Direct zich breder wil profileren dan alleen autoverzekeringen en een internationaal karakter krijgt, is besloten om na zeven jaar de samenwerking met de autocoureurs te beëindigen.

    Doei Doei

    Tim en Tom zijn nog tot en met december in de reclamecampagnes van Allianz Direct te zien om deze naamswijziging onder de aandacht te brengen bij consumenten. Ron Adams, Marketing & Sales Manager bij Allianz Direct: “We zijn Tim en Tom enorm dankbaar voor hun tomeloze inzet en energie de afgelopen jaren. Mede dankzij hen is het merk Allsecur uitgegroeid tot een begrip in Nederland. De twee iconen waren een belangrijk ingrediënt voor impactvolle campagnes, met als kers op de taart het winnen van een Loden Leeuw en een Effie.”

    (…) Bart Schlatmann, CEO Allianz Direct, licht toe: “Door samen te werken op Europese schaal creëren we nog meer slagkracht om innovaties sneller beschikbaar te stellen. Wij willen de meest efficiënte verzekeraar worden en ons laten leiden door de behoeftes van onze klanten.” Ron Adams, Marketing & Sales Manager bij Allianz Direct, vult aan: “Onze naam en huisstijl veranderen, maar we nemen alle goede eigenschappen met ons mee en blijven een goede service tegen een scherpe premie bieden. Zo kunnen we klanten nog beter van dienst zijn met meer snelheid en gemak.”


    16 oktober 2019 om 07:08
    Ike Boyce

    Fantastische reclame

    Ik bben erg benieuwd naar de dame die Hussein’s moeder speelt.


    10 april 2020 om 19:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!