ReclameReview: ALDI wenst ons een goedkoop jaar

5 januari 2022, 14:00

Net zo goed, lekker, speciaal, alledaags….maar dan goedkoper. Dat is de belofte die ALDI ons doet in deze nieuwjaarscampagne. Inclusief een catchy liedje en grappige rijm.

Credits

Bureau: INDIE Amsterdam

Doelstelling

Nieuwe klanten trekken door ze te laten weten dat ALDI net zulke goede producten heeft als andere supermarkten, maar dan goedkoper.

Uitwerking

Uit het persbericht: Het nieuwe jaar staat voor de deur. Het moment voor ALDI om te starten met een nieuwe campagne. In september vorig jaar lanceerde de discounter de eerste merkcampagne ooit; Natuurlijk Wel, ALDI. Tot op de dag van vandaag geeft de discounter met deze campagne antwoord op alles waarvan de consument nooit had gedacht dat dit mogelijk zou zijn bij ALDI, bijvoorbeeld lage prijzen en toch een verantwoord assortiment? Natuurlijk wel! Het wegnemen van vooroordelen staat hierbij steeds centraal. Vanaf 2 januari 2022 is het moment aangebroken voor een nieuwe fase. ALDI in Nederland lanceert in alle marketing-kanalen de nieuwe campagne: Net zo…maar dan goedkoper. Natuurlijk wel.

Met deze campagne communiceert ALDI een heldere belofte: dezelfde kwaliteit van leven als je gewend bent, maar dan goedkoper. Het assortiment bij de discounter is namelijk net zo goed, lekker, speciaal en alledaags als elders, maar voor een winkelwagen vol A-kwaliteit betaalt de klant bij ALDI een stuk minder. Dat geldt voor zowel de basisproducten als voor alle bijzondere boodschappen het hele jaar door. Van Pasen, de zomer tot en met Oud en Nieuw. De klant krijgt precies dezelfde kwaliteit van leven, maar dan voor een ALDI prijs.

Nienke van de Streek, Managing Director Marketing en Communicatie bij ALDI in Nederland: ‘De Natuurlijk Wel-campagne is onlosmakelijk verbonden met ALDI. Deze herkenbaarheid is fantastisch. Nu is het tijd voor een volgende stap. Met de nieuwe campagne gaan we meer emotie toevoegen aan ons verhaal en de nadruk leggen op dat je bij ons dezelfde kwaliteit krijgt die je gewend bent, maar dan goedkoper. Vanaf het nieuwe jaar zie je in onze TV-commercial mensen in situaties uit het dagelijks leven, waarin iedereen zich herkent. En iedereen herkent ook de producten die bij deze momenten horen. Kortom, precies dezelfde kwaliteit van leven die je gewend bent, met de kleine en grote gelukjes, maar dan goedkoper.’

Oordeel

‘Sympathiek’ is de eerste associatie die in me opkomt wanneer ik deze commercial zie. ALDI wenst ons een fijn nieuwjaar met allerlei voor gezinnen heel herkenbare situaties. Daarbij is de boodschap ‘net zo…’ steeds in rijmvorm en muziekvorm gedaan (ik weet niet waarom, maar het liedje komt me bekend voor) én is de conclusie dat de supermarktketen ons graag geld wil laten besparen dit jaar.

Behoorlijk sympathiek dus, lijkt me.

Als ik eens nadenk over de achterliggende reden om deze commercial te maken, heeft ALDI te maken met een perceptie van minderwaardigheid. Want dat de Duitse supermarktketen goedkope boodschappen biedt, weet iedereen wel. Het gaat dus puur om de kwaliteit, daar zit voor de doelgroep blijkbaar de drempel om toch niet volmondig ja te zeggen tegen ALDI.

De vraag is alleen of je dat wegneemt met een sympathieke commercial.

Aangezien ALDI ongetwijfeld gelooft in de kwaliteit van hun producten, neem ik aan dat deze commercial bedoeld is om de doelgroep in ieder geval eens zelf wat ALDI-producten te laten proberen. Zo komen zij er zelf achter wat ze van de kwaliteit vinden. Het zal met kleine stapjes moeten gaan om het koopgedrag van mensen te veranderen en een sympathieke commercial is in dat opzicht zeker wel een goed idee.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief