ReclameReview: ABN AMRO #mobielbankierenapp

31 mei 2017, 11:00

Wie is in jouw vriendengroep ‘de pot’, omdat diegene alle geldzaken regelt, en wie is ‘de stille kracht’? In deze nieuwe commercial laat ABN AMRO op een grappige manier het verschil zien.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert, Neeltje Vervoort, Maureen van den Akker

Strategie: Esther Overmars, Marc Oosterhout

Account: Judith Lavalette, Astrid Witteveen, Mira Weijs

RTV Producer: Mo Neuteboom, Guy van der Hoop

Productiemaatschappij film: HolyFools

Regisseur: Mattias Schut

Producer: Frank de Kok

Productiemaatschappij OLV: Made for Digital

Verantwoordelijk bij ABN AMRO: Tanja Bom, Sanne van der Bie, Madelon de Wever, Maartje de Jong, Luuk Venema

De doelstelling

Meer mensen gebruik laten maken van de Mobiel Bankieren app en tegelijkertijd ABN AMRO positioneren als een uiterst klantvriendelijke bank.

De uitwerking

In de campagne is de rol van de bank nadrukkelijk voelbaar. ABN AMRO wendt al haar deskundigheid aan om de klant in staat te stellen de beste financiële beslissingen te nemen. Omdat de bank gelooft dat de wereld het mooiste is als mensen de regie hebben over hun eigen leven, ontwikkeling en groei. Dat laat ABN AMRO zien met proposities waarmee klanten zelf nog meer in charge kunnen zijn over hun financiën. Zodat iedereen zijn of haar dromen en ambities kan realiseren. Bij de aftrap van de nieuwe campagne staat de Mobiel Bankieren app centraal. Misschien wel het beste bewijs dat je zelf de touwtjes in handen hebt als het gaat om je bankzaken. Altijd en overal.

Het oordeel

Acteurs die praten tegen de camera, het blijft een bijzonder fenomeen. Dankzij series als The Office en Modern Family zijn we het intussen als kijker wel een beetje gewend, maar nog steeds niet helemaal. Dat merkte ik aan mezelf toen ik deze nieuwe commercial van ABN AMRO bekeek. Zodra de hoofdpersoon quasi-samenzweerderig tegen de camera begon te praten, vond ik de commercial direct al minder leuk dan wanneer het een voice-over was geweest. Let wel: steekproef n=1, dus het zegt helemaal niks. Maar het heeft natuurlijk wel invloed op mijn beoordeling van deze commercial.

De geacteerde boodschap van de commercial vind ik helemaal goed. Er zit een grap in die mooi subtiel is, wat vooral wordt veroorzaakt door dat quasi-samenzweerderige sfeertje dat wordt neergezet, ik geef het toe. Maar je ziet heel duidelijk hoe makkelijk het is om via de app van ABN AMRO snel geld over te maken, zelfs als je in het buitenland bent.

Maar dan vraag ik me wel af: wat is hier nu typisch ABN AMRO aan? Andere banken hebben ook een mobiele app waarmee je geld kunt overmaken, zelfs in het buitenland. Sterker nog: daar hebben ook zij commercials over gemaakt. De tekstuele boodschap ‘Altijd en overal je financiën doen’ vind ik dan ook te mager. Dat geldt immers voor de hele sector. En wie gaat er nou de hashtag #mobielbankierenapp gebruiken op social media?

Kortom, ik zie pluspunten en minpunten in deze commercial. En ik weet ook dat het de eerste uiting is in de nieuwe campagne. Vooralsnog geef ik ABN AMRO het voordeel van de twijfel. Zelfs als er in de vervolgcommercials ook tegen me gepraat wordt door de acteurs…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Erna

    Leuke reclame maar we komen niet op de naam van die acteur die “de stille kracht is, kan je ons helpen?


    7 juni 2017 om 19:23
    Hardcopy

    @Erna: Ik zou het niet weten. Maar bij http://www.nis5.nl weten ze het vast wel! 🙂


    8 juni 2017 om 06:28
    Joos

    De acteur lijkt op, of is, Mark Rietman. Als hij het is, is dat best ironisch omdat hij de rol van Rijkman Groenink vertolkte in ‘De Prooi’.


    9 juni 2017 om 20:33
    TS

    Wat een nerds. Wat een enorm suffe “vriendenclub”. Is deze representief voor het clientenbestand van deze bank? Wat een irritante reclame. Is dat bewust? Kan het echt niet beter?


    3 juli 2017 om 17:00
    IM

    Wat een misselijk reclame. Het had veel leuker geweest als de zogenaamde “bink” de pot was geweest en de “loser” degene die hem uit de brand zou helpen.


    4 juli 2017 om 09:35
    Wim Verbunt

    Irritante reclame, arrogant en van die goed bedoelde zelf regelaars die zg alles in de hand hebben en die alles naar zich toe trekken. Duf, weg ermee.


    8 juli 2017 om 18:33
    Mike k

    Mark Rietman is een verademing. Dat is nou naturel acteren..authenticiteit ten top…zonder gehypte toontjes. Want dat lijkt tegenwoordig een trent: valse intonaties…dat irritante omhoog praten aan het eind. Voor mij is dit een klasse commercial.


    8 juli 2017 om 18:47
    Berry

    De apostelhoeve waar dit opgenomen is ligt gewoon in Nederland. Net buiten Maastricht.


    8 juli 2017 om 20:02
    Rob Geerlof

    Die acteur Mark Rietman was ooit eens betrokken bij een commercial voor een ziektekosten verzekering. Hij voerde toen een een gesprek met een zielig vrouwtje dat zogenaamd goed verzekerd was. Later bleek dit een valse voorstelling van zaken. Helaas heeft dit geen gevolgen gehad voor de heer Rietman want kennelijk goed bevonden om in deze commercial reclame te maken voor een bank die met belasting geld gered is. Vies bijsmaakje vind ik.


    13 juli 2017 om 16:19
    Matthijs

    Om te kotsen die reclames van ABN AMRO. Qua tijd kan dit helemaal niet. Mocht die vriend ook een ABN rekening hebben dan nog gaat het ff bijstorten niet zo subtiel. Extreem suffe ober en suffe vrienden die dan niet door hebben wat er gebeurt.

    Ook die nieuwe reclame is absurt. Alsof je een video call van je beleggingsadviseur aanneemt terwijl je met je vrienden aan het zeilen bent…??? Extreem ballerig en suf.


    9 september 2017 om 11:31
    Jeen

    Wat een ongelooflijk debiele reclame. Alsof ze een revolutionaire nieuwe optie introduceren. Dat ABN/AMRO dit spotje anno 2018 nog steeds uit durft te zenden. Dit is al weet ik hoelang mogelijk bij de meeste banken. Overigens werkt het alleen (zo snel) als beide rekeningen bij dezelfde bank zijn. Pfff…


    1 januari 2018 om 20:56
    Arthur

    Is het doel dat ik er naar streef om ook zo’n eikel te zijn (die geen flikker uitvoert/regelt maar uit de goedheid van z’n hart wel even iets wil voorschieten, wel later verrekenen natuurlijk!). En dat ik dat hoop te bereiken door bij ABN te gaan bankieren? Wat zielig.

    Dat de acteur eerst in de Prooi heeft gespeeld, en daarover gepasioneerde interviews heeft gegeven, maakt dit nog zieker. Wie nemen we voor die rol? Laten we die eikel nemen die zo tegen ons was, kan iedereen zien dat wij als bank alles en iedereen kunnen kopen.


    15 april 2018 om 20:26
    Dia

    Irritant ook omdat bankzaken kennelijk alleen voor mannen zijn. Kennelijk erg 19e eeuwse mentaliteit. Of te ver van de particuliere cliënt afgedwaald.

    P.s. Rijpman Groeninx werd briljant gespeeld door Pierre Bokma.


    29 april 2018 om 20:21
    Ronald Kop

    De “nieuwste” ABN-reclame breekt alle records qua domheid, meneer haalt vliegtuigen uit elkaar om ze te recyclen en dan komt de domme opmerking: we laten ze niet wegroesten! Wegroesten!??? Vliegtuigen zijn van aluminium dat kan niet roesten!! Echt dom dit spotje!


    19 augustus 2018 om 10:10
    Pieter van

    En dan ook nog met een Skoda met Amerikaans kenteken. Op vakantie in USA nul Skodas gezien


    27 augustus 2018 om 19:13
    Pieter

    En dan ook nog met een Skoda met Amerikaans kenteken. Op vakantie in USA nul Skodas gezien


    27 augustus 2018 om 19:41
    lisa

    in de nieuwste abn amro reclame, die met dat vliegtuig; hij haalt in zijn personenauto de vrachtwagen in en blijft er even naast rijden waarop dat zgn vliegtuig ligt maar hij rijdt ….over een doorgetrokken dubbele streep!


    3 september 2018 om 10:06
    Hans

    Extreem irritante reclames. De hele reeks van ABN Amro met deze hoogst arrogante narcistische betweterige kwal.


    16 oktober 2018 om 19:21
    Lou

    Doet ABN Amro ook aan uitvaartverzekeringen en dat in de reclame daarvoor die verschrikkelijk arrogante kerel uit hun reclames wordt overreden door een vrachtwagen met oplegger? En dat de vrachtwagenchauffeur dan zegt: “Hoe ik dat doe? Nou, gewoon zo!”


    10 november 2018 om 02:45
    a rensink

    wat een akelige vent is die betweterige Rietman, Bah, echt zon pesterig type….Hoek t doe???, nou dat hoef ik niet te weten hoor pipo, en ik hoef ook opeens niks meer van ABN AMRO….hoe zou dat nou komen?


    21 december 2018 om 11:24
    Marja

    idd: een akelige betweter. Helemaal niet grappig. Dat spotje over “de pot” gaat over het afzeiken van vrienden! Bij zo’n bank wil je niet horen!!


    22 december 2018 om 17:43
    Gerard

    Prima reclame om klanten kwijt te raken! Domme en irritante reclame.


    21 maart 2019 om 21:49
    cor hooymaayers

    Wat een ongelofelijke irritante reclame.


    24 juni 2019 om 21:50
    Jeroen

    Wat een verschrikkelijke reclame van ABN. Zo haal je je bank wel omlaag met zo’n ongeschoren, onverzorgde persoon. Ik had toch wel wat meer verwacht van ABN Bank. Geen klasse meer. En dit is Mark Rietman. Denk dat ik maar ga overstappen naar een fatsoenlijke bank.


    19 juni 2020 om 16:48
    Bart

    ABN AMRO maakt zich al lange tijd belachelijk met de irritante personage. Spreekt onzinnige teksten met een air van jewelste.


    21 juni 2020 om 22:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief