ReclameReview: ABN AMRO #mobielbankierenapp
Wie is in jouw vriendengroep ‘de pot’, omdat diegene alle geldzaken regelt, en wie is ‘de stille kracht’? In deze nieuwe commercial laat ABN AMRO op een grappige manier het verschil zien.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert, Neeltje Vervoort, Maureen van den Akker
Strategie: Esther Overmars, Marc Oosterhout
Account: Judith Lavalette, Astrid Witteveen, Mira Weijs
RTV Producer: Mo Neuteboom, Guy van der Hoop
Productiemaatschappij film: HolyFools
Regisseur: Mattias Schut
Producer: Frank de Kok
Productiemaatschappij OLV: Made for Digital
Verantwoordelijk bij ABN AMRO: Tanja Bom, Sanne van der Bie, Madelon de Wever, Maartje de Jong, Luuk Venema
De doelstelling
Meer mensen gebruik laten maken van de Mobiel Bankieren app en tegelijkertijd ABN AMRO positioneren als een uiterst klantvriendelijke bank.
De uitwerking
In de campagne is de rol van de bank nadrukkelijk voelbaar. ABN AMRO wendt al haar deskundigheid aan om de klant in staat te stellen de beste financiële beslissingen te nemen. Omdat de bank gelooft dat de wereld het mooiste is als mensen de regie hebben over hun eigen leven, ontwikkeling en groei. Dat laat ABN AMRO zien met proposities waarmee klanten zelf nog meer in charge kunnen zijn over hun financiën. Zodat iedereen zijn of haar dromen en ambities kan realiseren. Bij de aftrap van de nieuwe campagne staat de Mobiel Bankieren app centraal. Misschien wel het beste bewijs dat je zelf de touwtjes in handen hebt als het gaat om je bankzaken. Altijd en overal.
Het oordeel
Acteurs die praten tegen de camera, het blijft een bijzonder fenomeen. Dankzij series als The Office en Modern Family zijn we het intussen als kijker wel een beetje gewend, maar nog steeds niet helemaal. Dat merkte ik aan mezelf toen ik deze nieuwe commercial van ABN AMRO bekeek. Zodra de hoofdpersoon quasi-samenzweerderig tegen de camera begon te praten, vond ik de commercial direct al minder leuk dan wanneer het een voice-over was geweest. Let wel: steekproef n=1, dus het zegt helemaal niks. Maar het heeft natuurlijk wel invloed op mijn beoordeling van deze commercial.
De geacteerde boodschap van de commercial vind ik helemaal goed. Er zit een grap in die mooi subtiel is, wat vooral wordt veroorzaakt door dat quasi-samenzweerderige sfeertje dat wordt neergezet, ik geef het toe. Maar je ziet heel duidelijk hoe makkelijk het is om via de app van ABN AMRO snel geld over te maken, zelfs als je in het buitenland bent.
Maar dan vraag ik me wel af: wat is hier nu typisch ABN AMRO aan? Andere banken hebben ook een mobiele app waarmee je geld kunt overmaken, zelfs in het buitenland. Sterker nog: daar hebben ook zij commercials over gemaakt. De tekstuele boodschap ‘Altijd en overal je financiën doen’ vind ik dan ook te mager. Dat geldt immers voor de hele sector. En wie gaat er nou de hashtag #mobielbankierenapp gebruiken op social media?
Kortom, ik zie pluspunten en minpunten in deze commercial. En ik weet ook dat het de eerste uiting is in de nieuwe campagne. Vooralsnog geef ik ABN AMRO het voordeel van de twijfel. Zelfs als er in de vervolgcommercials ook tegen me gepraat wordt door de acteurs…
Leuke reclame maar we komen niet op de naam van die acteur die “de stille kracht is, kan je ons helpen?
@Erna: Ik zou het niet weten. Maar bij http://www.nis5.nl weten ze het vast wel! 🙂
De acteur lijkt op, of is, Mark Rietman. Als hij het is, is dat best ironisch omdat hij de rol van Rijkman Groenink vertolkte in ‘De Prooi’.
Wat een nerds. Wat een enorm suffe “vriendenclub”. Is deze representief voor het clientenbestand van deze bank? Wat een irritante reclame. Is dat bewust? Kan het echt niet beter?
Wat een misselijk reclame. Het had veel leuker geweest als de zogenaamde “bink” de pot was geweest en de “loser” degene die hem uit de brand zou helpen.
Irritante reclame, arrogant en van die goed bedoelde zelf regelaars die zg alles in de hand hebben en die alles naar zich toe trekken. Duf, weg ermee.
Mark Rietman is een verademing. Dat is nou naturel acteren..authenticiteit ten top…zonder gehypte toontjes. Want dat lijkt tegenwoordig een trent: valse intonaties…dat irritante omhoog praten aan het eind. Voor mij is dit een klasse commercial.
De apostelhoeve waar dit opgenomen is ligt gewoon in Nederland. Net buiten Maastricht.
Die acteur Mark Rietman was ooit eens betrokken bij een commercial voor een ziektekosten verzekering. Hij voerde toen een een gesprek met een zielig vrouwtje dat zogenaamd goed verzekerd was. Later bleek dit een valse voorstelling van zaken. Helaas heeft dit geen gevolgen gehad voor de heer Rietman want kennelijk goed bevonden om in deze commercial reclame te maken voor een bank die met belasting geld gered is. Vies bijsmaakje vind ik.
Om te kotsen die reclames van ABN AMRO. Qua tijd kan dit helemaal niet. Mocht die vriend ook een ABN rekening hebben dan nog gaat het ff bijstorten niet zo subtiel. Extreem suffe ober en suffe vrienden die dan niet door hebben wat er gebeurt.
Ook die nieuwe reclame is absurt. Alsof je een video call van je beleggingsadviseur aanneemt terwijl je met je vrienden aan het zeilen bent…??? Extreem ballerig en suf.
Wat een ongelooflijk debiele reclame. Alsof ze een revolutionaire nieuwe optie introduceren. Dat ABN/AMRO dit spotje anno 2018 nog steeds uit durft te zenden. Dit is al weet ik hoelang mogelijk bij de meeste banken. Overigens werkt het alleen (zo snel) als beide rekeningen bij dezelfde bank zijn. Pfff…
Is het doel dat ik er naar streef om ook zo’n eikel te zijn (die geen flikker uitvoert/regelt maar uit de goedheid van z’n hart wel even iets wil voorschieten, wel later verrekenen natuurlijk!). En dat ik dat hoop te bereiken door bij ABN te gaan bankieren? Wat zielig.
Dat de acteur eerst in de Prooi heeft gespeeld, en daarover gepasioneerde interviews heeft gegeven, maakt dit nog zieker. Wie nemen we voor die rol? Laten we die eikel nemen die zo tegen ons was, kan iedereen zien dat wij als bank alles en iedereen kunnen kopen.
Irritant ook omdat bankzaken kennelijk alleen voor mannen zijn. Kennelijk erg 19e eeuwse mentaliteit. Of te ver van de particuliere cliënt afgedwaald.
P.s. Rijpman Groeninx werd briljant gespeeld door Pierre Bokma.
De “nieuwste” ABN-reclame breekt alle records qua domheid, meneer haalt vliegtuigen uit elkaar om ze te recyclen en dan komt de domme opmerking: we laten ze niet wegroesten! Wegroesten!??? Vliegtuigen zijn van aluminium dat kan niet roesten!! Echt dom dit spotje!
En dan ook nog met een Skoda met Amerikaans kenteken. Op vakantie in USA nul Skodas gezien
En dan ook nog met een Skoda met Amerikaans kenteken. Op vakantie in USA nul Skodas gezien
in de nieuwste abn amro reclame, die met dat vliegtuig; hij haalt in zijn personenauto de vrachtwagen in en blijft er even naast rijden waarop dat zgn vliegtuig ligt maar hij rijdt ….over een doorgetrokken dubbele streep!
Extreem irritante reclames. De hele reeks van ABN Amro met deze hoogst arrogante narcistische betweterige kwal.
Doet ABN Amro ook aan uitvaartverzekeringen en dat in de reclame daarvoor die verschrikkelijk arrogante kerel uit hun reclames wordt overreden door een vrachtwagen met oplegger? En dat de vrachtwagenchauffeur dan zegt: “Hoe ik dat doe? Nou, gewoon zo!”
wat een akelige vent is die betweterige Rietman, Bah, echt zon pesterig type….Hoek t doe???, nou dat hoef ik niet te weten hoor pipo, en ik hoef ook opeens niks meer van ABN AMRO….hoe zou dat nou komen?
idd: een akelige betweter. Helemaal niet grappig. Dat spotje over “de pot” gaat over het afzeiken van vrienden! Bij zo’n bank wil je niet horen!!
Prima reclame om klanten kwijt te raken! Domme en irritante reclame.
Wat een ongelofelijke irritante reclame.
Wat een verschrikkelijke reclame van ABN. Zo haal je je bank wel omlaag met zo’n ongeschoren, onverzorgde persoon. Ik had toch wel wat meer verwacht van ABN Bank. Geen klasse meer. En dit is Mark Rietman. Denk dat ik maar ga overstappen naar een fatsoenlijke bank.
ABN AMRO maakt zich al lange tijd belachelijk met de irritante personage. Spreekt onzinnige teksten met een air van jewelste.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!