Reclame trekt aan
Na jaren tobben neemt de vraag naar personeel in de reclamesector iets toe. Nadat de arbeidsmarkt na het topjaar 2000 instortte met bijna zestig procent ? en vooral starters in de communicatiebranche maar moeizaam aan de slag konden komen ? is er een voorzichtig herstel zichtbaar in het aantal vacatures.
Dit blijkt uit de tellingen van de Intermediair Arbeidsmarktanalyse, waarvoor vacatures worden geteld in 28 landelijke dagen weekbladen. De maand januari lag het aantal personeelsadvertenties voor deze functies zes procent hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Bij de gespecialiseerde werving- en selectiebureaus hebben ze ook de indruk dat de vraag naar personeel in de marketing en communicatie toeneemt. Bedrijven beginnen weer nieuwe projecten, bereiden zich voor op het lanceren van nieuwe producten, en dan zijn er ook weer communicatiespecialisten nodig.
Opvallend is dat de vraag naar verkopers nog steeds afneemt. Meestal wordt beweerd dat werkgevers in een recessie flink snijden in reclame- en marketingbudgetten, maar wel geneigd zijn extra verkopers aan te trekken om zo veel mogelijk orders binnen te slepen.
Bron:
Intermediair, 19 februari 2004