Reclame Arsenaal lanceert nieuwe website

28 mei 2004, 16:23

Het ReclameArsenaal heeft deze week een compleet nieuwe website geanceerd. Het virtuele museum en digitale kenniscentrum biedt de bezoeker beeld- en tekstmateriaal uit de Nederlandse reclamegeschiedenis. Prachtig!

Als liefhebber van tv-commercials ben ik uiteraard erg blij met het achiefmateriaal van de eerste tv-commercial op de Nederlandse tv.

Over de eerste tv-commercial:

Spoedig na de eerste reguliere Nederlandse tv-uitzendingen in 1951, begon ook het debat over reclame op televisie. Voor en tegenstanders roerden zich heftig. Vooral de dagbladpers was beducht voor het verlies aan advertentie-inkomsten. In het najaar van 1959 bijvoorbeeld, meende Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse Dagblad Pers, dat kleurenadvertenties van groot belang waren bij ‘de toekomstige strijd tegen televisiereclame’.

Uiteindelijk, nadat er eerst een kabinet over was gevallen, werd in 1967 een nieuwe mediawet van kracht en op 2 januari van dat jaar kwam de eerste Nederlandse tv-commercial op het scherm: een spot voor Cebuco met reclame voor het lezen van kranten. Dat gebeurde nog in zwart-wit, want kleurentelevisie brak pas een paar jaar later door. De eerste radio-commercials werd uitgezonden op 1 maart 1968, met een reclame voor het kruideniersbedrijf De Gruyter.

Bron: ReclameArsenaal

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!