Print promoties schreeuwen om aandacht

9 augustus 2005, 02:45

Dankzij de nodige handige tooltjes zijn we online tegenwoordig verlost van hoogst irritante banners die niet weg te klikken zijn. Dat is wat ik mij bedacht toen ik in de Wall Street Journal een artikel las over de creativiteit van magazines om er maar voor te zorgen dat de advertenties worden gelezen.

Magazine publishers proberen adverteerders duidelijk te maken dat hun magazine de competitie aan kan met de nieuwe media; koplampen van auto’s die knipperen in advertenties, geluiden die worden afgespeeld bij het omslaan van de advertenties, bierviltjes, posters, cd-roms en talloze anders inserts, zijn slechts een greep uit de mogelijkheden die worden aangeboden aan adverteerders.

“We can’t afford to have people just flip the pages and keep on flipping. If advertisers can conceive something that causes readers to pause, it makes a huge difference.” aldus Robert Schulman, senior vice president of Cheil Communications America, Samsung Electronics’s reclamebureau in het artikel.

Ik vraag mij af hoe ver men kan gaan zonder de lezer te verliezen. Tegenwoordig krijg ik de magazines in plastic binnen en bij het opscheuren vallen er minimaal 4 folders uit waar ik niet echt op zit te wachten. Advertentie-inkomsten zorgen ongetwijfeld voor een lagere abonnementsprijs, maar ik hoop van harte dat de papieren wereld niet gaat doorslaan op dit vlak.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mangold

    TIP: Als je ’t plastic om zo’n magazine opent alsof je het een zak chips is, en het magazine er aan één of twee pagina’s uit trekt, blijven die inserts superhandig in het weggooizakje zitten 😉


    9 augustus 2005 om 05:19
    Bryan

    Inderdaad de juiste tip en hopelijk heeft de uitgever geen andere verrassingen voor je in het magazine opgenomen 😉


    9 augustus 2005 om 09:39
    DocumentWereld

    Uit de blogcommunity:

    Rabobank is de eerste klant van Het Parool voor de zogenaamde memosticker op de krant. Afgelopen zaterdag sierde de sticker de voorpagina van de gehele zaterdagoplage.

    Rabobank noemt het een ‘unieke nieuwe vorm van adverteren op de voorpagina van Het Parool’. Dat zegt Sigrid Pronk van Rabobank Amsterdam en Omstreken.

    Volgens commercieel directeur Jan van der Marel van Het Parool biedt de memosticker enorme mogelijkheden. ‘De memosticker is zeer opvallend, is makkelijk te verwijderen en kan ergens anders weer opgeplakt worden, bijvoorbeeld in de agenda of op de koelkast. Een uitstekend middel voor een krachtige call to action.’ De memosticker is volgens Van der Marel bijvoorbeeld bruikbaar als kortingsbon, als doorverwijzing naar een advertentie elders in de krant, voor promotie van een website of telefoonnummer, of als toegangskaartje


    9 augustus 2005 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!