Prijsverlaging als middel tegen winkeldiefstal

4 april 2006, 16:42

De Hema verlaagt tijdelijk de prijs van de top 5 meest gejatte producten. Tot deze top5 behoren o.a. voedingssupplementen, oplaadbare batterijen en lipgloss. Als onderdeel van de aktie om diefstal te ontmoedigen, wordt de top5 ook in vijftien filialen op een speciale schap gepresenteerd en permanent bewaakt door vijf camera’s.

Ludiek initiatief die winkeldiefstal eens op een andere manier onder de aandacht brengt. De aktie is met name gericht op jongeren die ongevoelig zijn voor traditionele maatregelen, zo valt te lezen bij Nu.nl. Op Hema is echter (nog) niets te vinden over de hele aktie. Jammer want als je je richt op jongeren zul je m.i. online toch ook mee moeten nemen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Remi

    Briljante actie, maar ik heb niet echt het idee dat ze het doen om winkeldiefstal tegen te gaan. Ik vind het vooral een mooie marketingstunt. En ze komen er gratis mee op het journaal.


    4 april 2006 om 17:13
    Barry

    Hmm, hadden de supermarkten dan ook zoveel last van diefstal? Ik snap ineens de prijzenoorlog…


    4 april 2006 om 17:15
    evroekel

    @Remi: zo ook nog op journaal, dat had ik nog niet gezien. ’t is inderdaad primair aandacht krijgen (en dat lijkt ze dus aardig te lukken) en daarmee indirect winkeldiefstal proberen te beperken.


    4 april 2006 om 17:27
    Remi

    @ Erik,

    Het 8 uur journaal liet uitgebreid de 5 meest gejatte producten zien in een soort hitlijstje: “En op nummer 3 vinden we de batterijen”. Mooi gedaan van de Hema-marketeers!


    4 april 2006 om 18:11
    Lodewijk de Groot

    Tja, dat soort producten worden niet gestolen vanwege de prijs… lijkt me


    4 april 2006 om 20:00
    media

    Dit is werkelijk belachelijk en dan met name de media-aandacht die het krijgt. Inderdaad een topactie van de HEMA-marketeers. Ook in de NRC.next vandaag bijna een hele pagina aandacht voor de meestgestolen producten van de HEMA. 1. HEMA Multi-Totaal Voedingssupllement; 2. HEMA Batterijen en 3. HEMA Lipgloss. Tuurlijk 😉


    5 april 2006 om 04:25
    Tim Huijbers

    Zo belachelijk is die opsomming in de NRC-Next niet. zoals die supplementen; ze halen deze gewoon leeg in de winkel, vullen hun zakken en zetten de potjes terug in de schappen. Ook met bijvoorbeeld de lipgloss; die gaat met grote aantallen in de zakken.

    Zo is ook onderzoek en overige lingerie zeer gewild en vaak te vinden in de zakken bij aanhouding van vaak jonge dieven.

    Zo gek is dit dus nog niet, al is het natuurlijk mooi meegenomen voor de Hema dat dit ook een stuk reclame oplevert.


    5 april 2006 om 05:01
    loket

    dat filmpje op 6 pack is echt te gek. dat idee wordt binnenkort ook gejat 😉


    5 april 2006 om 07:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!