Podcasting en de kansen voor adverteerders
Het NRC had zaterdag een artikel over podcasting onder de titel ?huis-tuin-en-keukenradio?. Het artikel beschrijft de groei die het fenomeen in korte tijd heeft doorgemaakt en welke rol Adam Curry daarin speelde. Curry meent dat podcasting er voor zal zorgen dat traditionele radio op den duur zal afbrokkelen omdat je via podcasting veel gerichter met je doelgroep kan praten. Dat biedt ook kansen voor adverteerders.
NRC: ?Een voordeel voor bedrijven is dat ze zo zeer gericht hun doelgroep kunnen bereiken. Mogelijk nadeel is dat hun reclames wel leuk moeten zijn. Een saai verhaal van een halve minuut spoel je op je mp3-speler gewoon door. (?) Volgens directeur Adri Ulfman van advertentiebureau Zenith Optimedia Nederland kan podcast een goed advertentiemedium worden als het genoeg volume heeft. ?Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die hip willen zijn en dit initiatief zullen omarmen.?
Adam Curry start over anderhalve maand met het verkopen van reclamezendtijd voor een heleboel podcasts tegelijk. De podcasters krijgen advertentie-inkomsten naar ratio van hun aantal luisteraars. Verschillende Amerikaanse durfkapitalisten, waaronder investeerders die ook in Netscape en Google investeerden, hebben volgens Curry al geld in zijn bedrijf gestoken.
Podcasts op NRC.nl
NRC schrijft dat ze twee voorbeelden van podcasts online hebben staan: Youp van ?t Hek leest zijn column van afgelopen zaterdag voor en Frits Abrahams zijn Achterpagina-column van afgelopen donderdag. Ik heb op nrc.nl echter nog geen links naar deze postcasts kunnen vinden.
NRC schrijft verder dat het slechts een experiment betreft en dat er vooralsnog geen plannen zijn om podcastuitzendingen te gaan maken.
De podcasts staan toch pontificaal op de frontpage van nrc.nl vermeld hoor.