“Sound Matters: the Future of Audio.” Dat was afgelopen maand het thema van de internationale conferentie Radiodays Europe. Interessant, want het radiolandschap ontwikkelt zich stormachtige door de opkomst van podcasting en online radio. Laat er nou net een Nederlandse podcast zijn gemaakt met een terugblik op dit event. Deze Radio Podcast is onze luistertip van deze week. Lees hier waarom.
In opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) maakte Herbert Codée, werkzaam voor Audiolane en de EO, een speciale editie van zijn Radio Podcast vanaf locatie in Zwitserland. Ook deed hij een aantal verslagen van sessies, die de komende weken zijn terug te luisteren op Rab.radio. De podcast praat je in drie kwartier bij over de hoogtepunten van de conferentie.
"Hoe creëer je waarde voor luisteraars via nieuwe radio-diensten?"
“De luisteraar van nu komt op veel verschillende manieren in contact met een radiozender”, zegt Codée. “Hoe kan je als merk optimaal inspelen op de veranderende luisteraar? Zodat je naar de toekomst toe relevant blijft door naast je bestaande business ook waarde te creëren voor luisteraars via nieuwe diensten en platforms. Een van de sessies ging over het audiolandschap in 2025.”
Charlotte Hager, oprichter van Comrecon Brand Navigation uit Oostenrijk, belicht de toekomst van audio in haar onderzoek Planet Audio. Haar onderzoeksgroep bestond uit 3.400 gebruikers tussen de 16 en 52 jaar. Ze heeft de uitkomsten gevisualiseerd in die fictieve landkaarten, van het verleden, het heden en de toekomst.
De hamvraag van Hager luidt: hoe wordt audio in de toekomst gebruikt? Haar onderzoek concludeert dat er een nieuwe 'audio-unie' zal ontstaan. De huidige kanalen (FM, streaming, podcast en webradio) gaan in 2025 meer samensmelten. Podcast zal, in tegenstelling tot de huidige positie in het audiolandschap, geen afgelegen eiland meer zijn en steeds meer in verbinding staan met radio. Centrale toegang tot audio-content zal steeds gewoner worden en op één device plaatsvinden. Verregaande personalisatie van audio is op komst, met hulp van Artificial Intelligence dat jouw favoriete podcast of playlist selecteert als je in de auto stapt of thuiskomt.
"Postcast gaat integreren met radio"
Radio-experts die aan het woord komen in de podcast over Radiodays Europe zijn de volgende personen:
- Ralph van Dijk van reclamebureau Eardrum uit Australië laat een voorbeeld horen van goede en slechte radioreclame. En wat de ingrediënten zijn om diezelfde reclame outstanding te maken.
- Menno de Boer, programmadirecteur van Radio 538, vertelt over de samenwerking met Tommorowland.
- Charlote Hagen deed onderzoek naar het audiolandschap en mediagebruik in 2025.
Ook zijn de takeaways te horen van Nederlandse bezoekers. Codée spreekt onder meer met Annemieke Schollaardt (presentator op NPO Radio 2), Tom de Graaf (bekend van de Qmusic-ochtendshow als ‘Tom van de Intercom’), Mischa Blok (presentator op NPO Radio 1) en Niels Hoogland (zendermanager van NPO Funx). Veel luisterplezier met deze podcast over radio-innovatie!