Plugg.eu: Entrepreneur Panel

19 maart 2008, 09:32

Marketingfacts.nl op Plugg.eu in BrusselVoor de eerste koffiepauze bij Plugg.eu stond het Entrepeneur Panel op het programma. De focus van het entrepeneur panel lag op het verschaffen van informatie en tips voor de entrepeneurs in de zaal. De moderator Colette Balou van Ballou PR had een viertal heren op de bank: Boris Veldhuijzen van Zanten (Fleck), Simon McDermott (Attentio), Andrej Nabergoj (Noovo) en Rodrigo Sepúlveda (Vpod.tv).

Internationalisering

Na introductie van de entrepeneurs kwam het onderwerp internationalisering aan de orde. Boris noemt dat je om te beginnen de voertaal van je startup engels moet zijn om international uit te breiden. Andrej noemt partnerships als succesfactor voor internationalisering.

Simon noemt dat je, ondanks de geografische onafhankelijkheid van internet, je geografische markt moet uitbreiden, met name als je in gevestigd bent in landen als België. Rodrigo noemt dat het afhankelijk is van je business model. Als je business model lokaal geörienteerd is, heeft internationalisering weinig zin.

Verkopen aan consumenten vs. bedrijven

Het tweede onderwerp is het verschil tussen het verkopen aan consumenten en aan bedrijven. Rodrigo noemt o.a. dat bedrijven garanties vragen, zoals payment conditions waarbij ze meestal later willen betalen. Aan de andere kant hebben kleine(re) bedrijven juist cashflow nodig. Daar ligt een belangrijk verschil in het verkopen aan bedrijven i.p.v. aan consumenten. Boris noemt de verschillen tussen consumenten en bedrijven hilarisch. Hij geeft aan dat onderzoek aanwijst dat consumenten gemiddeld een beslissing nemen in enkele seconden, terwijl bedrijven daar enkele maanden voor nodig hebben.

De Europese markt

Hoe ga je om met de versnipperde Europese markt met al de verschillen in cultuur, regelgeving, etc.? Een nieuwe markt betreden is bijna vergelijkbaar met het opzetten van een nieuw bedrijf, aldus Rodrigo. Zeker in Europa loop je tegen heel veel bureaucratie op. Hij vergelijkt het op een humoristische manier met een huwelijk. Simon noemt niet verrassend dat startups het moeilijk hebben in de beginfase, met name de kleinere startups.

Het starten van een bedrijf

Het laatste onderwerp in het entrepeneur panel was het starten van een bedrijf en wat daarbij komt kijken. Boris noemt dat ongeveer 95% van startups het niet redden. Het moeilijkste gedeelte is het starten zelf, het uitvoeren van het idee of concept. Zijn advies is dus ook: “Get started!”.

Rodrigo vergelijkt het starten van een bedrijf met de eerste keer van ‘de daad’. Je hebt geen idee hoe het werkt of wat je te wachten staat, etc. Je komt veel drempels tegen als startup, zoals het afkeuren van je business plan. Rodrigo noemt het voordeel van het starten van een bedrijf met een partner. Zo kun je elkaar waar nodig opvangen. Rodrigo sluit af met “Cash is more important than you mother!”

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rebecca

    Het is entrepreneur (met een r). Ja, de schooljuf is terug! 😉


    19 maart 2008 om 09:38
    Martin de Boer

    Vandaag ook aanwezig op het plugg.eu event ! Artikel van Ernst-Jan kan ik volledig onderschrijven, op deze manier heeft een panel geen enkele toegevoegde waarde bij een dergelijk event.

    Ben wel benieuwd welke van de zojuist gepresenteerde start-ups doorbreekt de aankomende tijd ! Tvtrip.com , Zilok.nl en Bragster.com vond ik er uitspringen !


    19 maart 2008 om 10:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!