Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Peter Hinssen: “Hyperpersonalisatie vraagt om meer dan technologie alleen”

Op het aankomende Congres Contentmarketing & Webredactie zal Peter Hinssen spreken over de toekomst van contentmarketing, met een focus op personalisatie en de rol van AI.

BBP
17 oktober 2024, 10:00 1439 x gelezen

In aanloop naar het evenement spraken we met hem over de uitdagingen en kansen voor marketeers die echt impactvolle, gepersonaliseerde content willen leveren.

Personalisatie: meer dan een buzzword

Personalisatie is al jaren een veelbesproken onderwerp binnen contentmarketing, maar het realiseren van écht gepersonaliseerde content blijkt in de praktijk uitdagender dan het lijkt. “Het idee van personalisatie is niet nieuw,” zegt Hinssen, “maar wat nu verandert is dat AI ons hierbij kan helpen. Er wordt veel gesproken over hyperpersonalisatie, waarbij we steeds dieper kunnen inspelen op de specifieke voorkeuren van de klant of gebruiker.”

Toch ziet Hinssen twee grote uitdagingen voor marketeers die willen inzetten op hyperpersonalisatie. De eerste is wat hij noemt ‘the sea of mediocrity’. “Veel gepersonaliseerde e-mails voelen nog steeds steriel en weinig empathisch aan,” legt hij uit. “Hoewel deze content wel steeds beter wordt, blijft het vaak aanvoelen als nep wanneer AI wordt ingezet om interacties te verfijnen. Hoe zorgen we ervoor dat die hyperpersonalisatie toch empathisch en menselijk aanvoelt? Dat is een flinke uitdaging en technologie alleen is niet genoeg om dit op te lossen. Daarin speelt de menselijke factor een belangrijke rol.”

Bestel nu tickets

De kracht van context en AI

De tweede uitdaging ligt volgens Hinssen in het slim combineren van eigen, unieke content met AI-tools. “Iedereen heeft toegang tot dezelfde tools, maar de echte impact komt pas wanneer je je eigen, unieke contentomgeving weet te combineren met de kracht van AI. Dat vraagt niet alleen om technologie, maar ook om nieuwe vaardigheden.”

Hinssen ziet hierbij een belangrijke rol weggelegd voor wat hij ‘content scientists’ noemt. “De wereld van informatie bestaat uit twee blokken: data en content. Waar data vaak gestructureerd en cijfergedreven is, is content veelal ongestructureerd. En hoewel er de afgelopen 20 jaar veel geïnvesteerd is in data en datawetenschap, is content vaak onderbelicht gebleven. Dit moet veranderen. We hebben mensen nodig die gespecialiseerd zijn in het werken met ongestructureerde data, de content scientists van de toekomst. Dat alles wordt een cruciale vaardigheid waar bedrijven nu al in moeten investeren.”

Tijd voor ‘the day after tomorrow’

Op de vraag welke technologieën en trends de komende jaren de grootste impact zullen hebben, benadrukt Hinssen dat bedrijven vooruit moeten denken. “Je moet tijd vrijmaken voor ‘the day after tomorrow’,” zegt hij. “Spendeer zeker 10% van je tijd aan leren en ontdekken. Dat komt neer op ongeveer vier uur per werkweek. Het lijkt veel, maar het is essentieel om bij te blijven in een snel veranderende wereld.”

Tijdens zijn presentatie op het Congres Contentmarketing & Webredactie zal Hinssen dieper ingaan op de wereld van de content scientist en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op deze toekomst. “Dit is het perfecte publiek om deze boodschap over te brengen,” zegt hij. “Er ligt een enorme kans voor bedrijven die nu al investeren in nieuwe vaardigheden en technologieën. Wie daar niet op inzet, zal teleurgesteld raken in wat AI alleen kan brengen.”

Wie is Peter Hinssen?

Peter Hinssen is een gerenommeerde technologie-ondernemer, auteur en spreker, gespecialiseerd in digitale transformatie en de toekomst van business en technologie. Hinssen spreekt met name over de impact van technologie op de samenleving, en de digitale wereld die hij The New Normal noemt.

Dit artikel verschijnt op initiatief van iO
Tekst: BBP Media | Beeld: Peter Hinssen

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!