Personalisatie werkt niet
Personalisatie van websites werkt contraproductief. Dat stelt Jupiter Research in het rapport Beyond the Personalization Myth.
De kans dat een website met gepersonaliseerde webpagina’s klanten ervan afbrengt iets te kopen is twee maal zo groot als de kans dat die aanpak klanten trekt, constateert het onderzoeksbureau na onderzoek onder het webwinkelpubliek. Belangrijkste reden daarvoor is dat klanten zich zorgen maken over misbruik van hun persoonlijke gegevens door de marketeers van het bezochte webwinkelbedrijf. 25 procent van de ondervraagden geeft om die reden geen persoonlijke gegevens prijs.
Daarnaast is personalisatie van websites duur, constateert Jupiter Research. De bedrijfskosten van zo’n site liggen een factor vier hoger dan van een gewone site. Dat heeft vooral te maken met de kosten die men moet maken om het systeem te beheren, de resultaten te meten en de aanpak daarmee te optimaliseren; bovendien vraagt het een extra investering in software om de website geschikt te maken voor een persoonlijke aanpak.
Het onderzoeksbureau raadt bedrijven die via het web willen verkopen daarom aan zich te concentreren op basale zaken zoals een overzichtelijke website en een goede navigatiestructuur.
Bron:
http://www.automatiseringsgids.nl/
Zie ook: