Pablo van den Berg (Yune): “Van concurrentie word je scherper”
Hij studeerde communicatiewetenschap, maar spendeerde meer tijd in de montagekamer dan op de universiteit. Video’s maakte Pablo van den Berg – managing director bij contentmarketingbureau Yune – al in 2007, een tijd dat Facebook nog niet in Nederland bestond en YouTube nog nieuw was. Er kan nu veel meer, maar er is ook veel meer concurrentie. “Zorg dat je leert van anderen.”
“We moesten in de begintijd een soort van evangelie verkopen aan de hand van drie slides op PowerPoint”, vertelt Van den Berg. “Dat was natuurlijk heel lastig. Later heeft die term, video, veel meer kracht gekregen. We concurreerden tegen televisie en de traditionele reclame, dat was wel spannend.”
Ondertussen is Yune succesvol verkocht aan mediabedrijf Interpublic, vooral vanwege de wens om een stap verder te kunnen zetten: “Wat voor ons steeds belangrijker werd, is de kennis van data en de manier waarop je daarmee steeds intelligenter je propositie kan verstevigen. Dus niet alleen maar leuke content maken en bedenken, maar het ook nog op een slimme manier bij de consument krijgen.”
Hoger niveau
Yune groeide sinds de overname met ruim 30 procent. Van den Berg: “Dat bewijst alleen maar dat we een goede keuze hebben gemaakt en dat we geloven dat dit ons in de nabije toekomst een hele sterke positie geeft.” De managing director gaat graag door met professionaliseren: “We zijn bijna hoofdredacteur van een merk. Bedrijven hebben zoveel kanalen te vullen met content en blijven vaak toch een beetje als zender acteren. Wij filteren dat. Dit spel, en de manier van handelen en de snelheid daarvan, doen we heel goed en kunnen we nog naar een veel hoger niveau brengen binnen Interpublic Group.”
“Een goed idee is lachen, maar je moet het ook echt realiseren bij een klant”
De concurrentie in de markt is groot, maar Van den Berg denkt dat het alleen maar gezond werkt als er meer spelers zijn: “Je ziet dat je er zelf scherper van wordt. Contentmarketing krijgt steeds meer aandacht – ook bij onze klanten – en je leert ook weer van anderen. Met positieve jaloezie kijk ik naar wat concurrenten maken, en dat vind ik alleen maar mooi.” Hij weet hoe moeilijk het is om een idee te pitchen: “Een goed idee is lachen, maar krijg het maar eens gerealiseerd bij een klant. Krijg er daar maar eens budget voor. En stap drie: dan moet het ook nog een succes zijn. Dat is een waanzinnig moeilijk proces.”
Pablo van den Berg heeft een Master of Science (M.Sc) in Communicatiewetenschappen en heeft ervaring in het creëren van merkcontent met een passie voor video en merken. Hij heeft meer dan tien jaar ervaring in de veranderende mediawereld. Van den Berg werkte samen met (tv-, reclame- en digitale) bedrijven op dit vlak en is sinds 2007 eigenaar en mede-oprichter van contentmarketingbureau Yune.
Binnen Yune is hij managing director en verantwoordelijk voor partnerships, business-development en hoofdverantwoordelijk voor alle videoprojecten. Het bureau creëert en produceert (digitale) video en sociale content en campagnes voor merken als Albert Heijn, Vodafone, Ziggo, Bijenkorf, Zilveren Kruis Achmea, ProRail, NS, KPMG, Funda, Delta Lloyd, Dr. Oetker, Praxis, Google en Stabilo.