Overvloed zorgt voor roep om relevantie

22 oktober 2019, 06:00

Aandachtsreeks: Zes observaties waarom aandacht superschaars is (3/6)

In deze blogreeks deel ik elke week een observatie waarom aandacht het nieuwe goud is. Afgelopen weken beschreef ik de impact van reclamedeflatie en media-explosie op aandacht. Dit keer is de beurt aan de derde observatie: overvloed. Door het internet is de digitale schapruimte oneindig. Hoe trek je nog aandacht voor jouw product of dienst?

Niet alleen content is in overvloed aanwezig. Ga maar eens in een grote supermarkt op zoek naar een pakje thee. De schappen zijn gevuld met allerlei soorten kruiden-, ayurvedische, groene, witte, zwarte, vruchten- en ‘normale’ thee. Dit leidt in fysieke winkels tot een aandachtsstrijd om de beste schappositie.

“Producten en diensten zijn door de digitale beschikbaarheid in overvloed aanwezig”

Je zou zeggen dat online winkels dit probleem niet hebben. De digitale schapruimte is namelijk oneindig. Bij AliExpress, Wish en Bol.com hebben klanten de keuze uit miljoenen producten die zo vanuit de broekzak kunnen worden besteld. Amazon verkoopt zelfs meer dan drie miljard producten, verspreid over elf marktplaatsen. In april verkocht Amazon bijna honderdtwintig miljoen producten aan ruim driehonderd miljoen klanten. Astronomische aantallen. Maar hoe zorg je dat klanten aandacht aan jouw product geven en besluiten het in hun winkelmandje te leggen?

Online moet sneller, goedkoper en makkelijker

Klanten zijn inmiddels gewend om alles online te bestellen. De consumentenverwachting ten aanzien van de levering neemt elk jaar toe. Het bezorgen moet zo makkelijk, snel en goedkoop mogelijk. Grote webwinkels spelen daar handig op in en bieden premiumbezorgdiensten. Niet om extra geld te verdienen, maar om klanten loyaler te maken. Met Select van Bol.com betaal je jaarlijks een tientje: dan is de levering kosteloos en worden sommige producten binnen twee uur bezorgd. Coolblue en Amazon Prime bieden same day delivery aan en Albert Heijn experimenteert met flitsbezorgen. Alles wordt uit de kast gehaald om klanten te binden. Want concurrentie is slechts een muisklik verwijderd.

Digitale beschikbaarheid zorgt voor overvloed

Door de massale adoptie van muziekdiensten als Spotify en Deezer zijn we gewend dat alle muziek overal en altijd aanwezig is. Mijn kinderen begrijpen niet waarom het stil blijft als ik in onze oude Volvo ‘Speel Suzan en Freek’ zeg. In de Tesla werkt het toch wel? En daarin kan je na de laatste update ook lekker Netflix kijken tijdens het laden. Ook hier is digitalisering een belangrijke katalysator voor overvloed.

“Oprechte aandacht en onderscheidend vermogen is het enige dat telt”

Producten en diensten zijn door de digitale beschikbaarheid in overvloed aanwezig. Deze overvloed maakt het beslissingsproces van onze klanten aanzienlijk complexer. En voor adverteerders leidt dit tot een grotere roep om relevantie. Het is verleidelijk om de frequentie van boodschappen te vergroten, maar daarin stap je in de negatieve aandachtspiraal. In een markt waarin alles met een klik kan worden gekocht, is oprechte aandacht en onderscheidend vermogen het enige dat telt.

Naast overvloed in deze blog, beschreef ik de afgelopen weken de impact van reclamedeflatie en media-explosie op aandacht. De komende weken ga ik in op de resterende drie observaties in deze blogreeks: het spaarzame vertrouwen, de bereikparadox en de digitale obsessie.

Deze blogserie verschijnt naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Aandachtsmarketing’ op 30 oktober in het Rijksmuseum. Interesse? Meld je dan aan voor de exclusieve masterclass.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief