Online reputaties 2017: kleine ziekenhuizen winnen van de grote medische centra

Online reputaties 2017: kleine ziekenhuizen winnen van de grote medische centra

Opinies, nieuws, vragen en klachten zijn steeds vaker online te vinden. In een sector die draait om zorg, is het daarom niet meer dan logisch dat ziekenhuizen er ook op social media voor hun patiënten willen zijn. Maar hoe presteren ziekenhuizen daar? Welke ziekenhuizen worden veel besproken en online gewaardeerd? Wij onderzochten hoe 78 Nederlandse ziekenhuizen ervoor staan op social media. 

De winnaars: Laurentius, Langeland en Zaans Medisch Centrum

Geen ziekenhuis krijgt zo’n goede online reputatiescore als het Laurentius Ziekenhuis uit Roermond. Langeland Ziekenhuis uit Zoetermeer (37,1 procent) en Zaans Medisch Centrum (33,4 procent) staan ook in de top 3, maar kunnen de reputatiescore van 44,4 van Laurentius niet evenaren. Bijna de helft van alle berichten over of aan het Laurentius Ziekenhuis was positief en, misschien nog wel indrukwekkender, slechts 2 procent negatief.

We meten online reputatie door de zogenaamde NRS (net reputation score). Dat is het aandeel positieve berichten (ten opzichte van het totaal aan berichten) minus het aandeel negatieve berichten. 11 procent positieve berichten en 14 procent negatieve berichten betekent dus een NRS van -3. Het sentiment van berichten wordt bepaald door de in Coosto geïntegreerde sentimentanalyse.

Deze ranglijst vergelijkt het social succes van ziekenhuizen op een consistente manier. Maar voor een ziekenhuis is de online reputatie méér dan cijfers. Wie met behulp van monitoringtools verder kijkt dan de getallen, krijgt ook inzicht in de inhoud van de reputatie. Waarover zijn mensen positief bij ons? Op welke specialismen krijgen we positieve feedback? En waarover zijn mensen kritisch? Welke gebeurtenissen of personen hebben een grote invloed (gehad) op de publieke opinie? Op cijfers alleen kun je niet sturen, maar als je dit soort vragen achter de cijfers kunt beantwoorden, kom je erachter hoe je nog betere zorg kunt verlenen. Om daarmee natuurlijk je reputatie te verbeteren.

Academisch medische centra verreweg het meest besproken

Over academische ziekenhuizen praatten we online het meest. Het is niet geheel opmerkelijk dat alle ziekenhuizen in de top-5 meest besproken instellingen grote academische centra zijn. Toch is de stroom berichten ook bij deze ziekenhuizen niet constant. We zien duidelijk pieken ontstaan bij bijzondere gebeurtenissen, zoals de opening van een nieuwe spoedeisendehulp-afdeling, nieuwe behandelmethoden of bijzondere onderzoeken.

Het is wél opvallend te noemen dat geen van deze ziekenhuizen in het rijtje ziekenhuizen met de beste reputatie staan. De wat kleinere, lokale ziekenhuizen worden een stuk positiever besproken dan de grote medische centra. Voor de reputaties van academische ziekenhuizen lijkt het dus zaak om de pluspunten die men vaak associeert met kleine ziekenhuizen zoveel mogelijk te verwerken in de eigen, grootschalige zorg.

Breng ook online de menselijke maat terug

Twee pluspunten die vaak in één adem worden genoemd met kleinschalige zorg zijn de menselijke maat en persoonlijk contact.

Veel ziekenhuizen zijn al zichtbaar bezig die menselijke maat op social media terug te laten komen. Zo laten vrijwel alle ziekenhuizen met enige regelmaat patiënten en medewerkers aan het woord. We lezen innemende en persoonlijke verhalen, die niet alleen emotioneren, maar ook laten zien waarom een ziekenhuis doet wat het doet: de oprechte zorg voor patiënten. Dit soort verhalen is een waardevolle informatiebron voor het grote publiek, omdat verhalen van personen (medewerkers en patiënten) betrouwbaarder overkomen dan berichten van instanties.

De betrokkenheid die ziekenhuizen tonen door middel van dit soort berichten, wordt gewaardeerd door het grote publiek. Doe hier je voordeel mee: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk de mens centraal zet op social media. Open je bijvoorbeeld een nieuwe afdeling? Laat eens een arts en een patiënt aan het woord in plaats van dat je er een algemeen nieuwsbericht over schrijft. Wil je een bepaalde behandelmethode onder de aandacht brengen? Illustreer je bericht met het verhaal van een patiënt.

De rol van zender wordt door veel ziekenhuizen steeds beter opgepakt. Het verbeterpunt zit voor de meeste ziekenhuizen in persoonlijk contact. Het blijft veelal bij zenden of het beantwoorden van servicevragen. Terwijl je pas écht iets over je patiënten en bezoekers leert als je ook de open interactie aangaat. Als je een coproductie initieert, zorg dat je vraagt om hun meningen en dat je er ook echt iets mee doet.

De betrokkenheid van patiënten bij Nederlandse ziekenhuizen kan hoger. Daar liggen vooralsnog volop kansen.

Rapport

Download hier het volledige rapport met de resultaten voor alle 78 onderzochte ziekenhuizen. In onderstaande infographic vind je de belangrijkste bevindingen terug.

In dit onderzoek hebben we gekeken naar 78 ziekenhuizen. Alleen ziekenhuizen voor algemene gezondheidszorg met een klinische afdeling zijn onderzocht. Er is alleen gebruikgemaakt van openbare data, verzameld in de periode van 1 april 2016 tot 1 april 2017. Om opgenomen te worden in het onderzoek is de voorwaarde gesteld dat het ziekenhuis ten minste een openbaar Twitteraccount of Facebookaccount in Nederland moet hebben.

Mis je een ziekenhuis in de lijst? Of ben je op zoek naar andere inzichten? .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), dan breiden we het onderzoek uit en kunnen we je de resultaten toesturen.

Credits afbeelding: Laurentius Ziekenhuis, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
6


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Mooi onderzoek en trots op alle hardwerkende zorgcollega's die het mooie resultaat van ons (LangeLand) Ziekenhuis mogelijk maakten!

    geplaatst op
  • Fijn dat Langeland eruit komt met een uitgesproken positief beeld in social media, dat geeft patienten vertrouwen en medewerkers de waardering die ze verdienen.

    geplaatst op
  • We zeggen de patiënten regelmatig om een reactie op de social media's te geven, maar het is ook goed om te zien dat het ook gebeurt.
    En helemaal leuk om te zien dat we landelijk hoog scoren.

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd Lange Land! Jullie werken er hard voor!

    geplaatst op
  • Wat fijn dat al dat harde werken van iedereen zo gewaardeerd wordt! Bedankt Zoetermeer voor de reacties op social media!

    geplaatst op
  • Dank voor alle positieve berichten. Hier krijgen we enorm veel energie van!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.