Nieuw! VraagLink

27 september 2012, 13:30

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Vandaag aandacht voor VraagLink.

Pim van den Broek & Jochem Prins, waar moeten we jullie van kennen?

We hebben jarenlang samengewerkt bij Ilse Media (nu Sanoma Media). We hielden ons daar bezig met innovatieve projecten en hebben destijds ook samen het idee achter goeievraag.nl bedacht. Pim heeft dit idee binnen Sanoma opgepakt en goeievraag.nl gemaakt tot wat het nu is: de grootste Nederlandstalige vraag- en antwoordsite.

Ondernemen doen we beide al meer dan 10 jaar, in eerste instantie naast ons dienstverband. Jochem is oprichter van Vertalen.nu en Pim houdt zich in de reiswereld bezig met onder andere ReisOrakel.nl. Een jaar geleden hebben we beide besloten om fulltime te gaan ondernemen en zijn we ons gaan richten op Vraaglink.

Wat is het idee achter VraagLink?

VraagLink is een netwerk van individuele vraag- en antwoordsites, ieder met een specifiek onderwerp. Op een VraagLink-site kunnen dus alleen vragen worden gesteld die binnen het thema van de site passen.

Het grote voordeel van een aparte VraagLink per onderwerp is dat we de relevantie en kwaliteit hoog kunnen houden. Dit zien we gebeuren doordat er per site een community met experts ontstaat, die over veel specifieke kennis beschikken. Zo wordt bijvoorbeeld een vraag over je huisdier beantwoord door iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, in plaats van iemand die het antwoord denkt te weten.

VraagLink onderscheidt zich tevens in het feit dat iedere site een eigen beheerder heeft. Deze beheerder is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole en het reilen en zeilen op zijn of haar VraagLink. Als tegenprestatie delen deze beheerders mee in de advertentie-opbrengsten.

Waarom zijn jullie dit initiatief gestart?

We hoorden om ons heen steeds meer mensen klagen over de inefficiëntie van fora. Het blijkt op een forum vaak lastig om waardevolle bijdragen te onderscheiden van overige reacties. Tegelijkertijd weten we uit ervaring dat op generieke vraag- en antwoordsites de kwaliteit van de antwoorden niet altijd hoog is. VraagLink vult het gat tussen deze twee, door met één login direct toegang te krijgen tot alle verschillende communities en experts.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Sinds de lancering begin september zijn er 12 VraagLinks geopend. Gezamenlijk zijn die inmiddels goed voor meer dan 250 vragen waarvan 95% beantwoord is. Samen met de beheerders proberen we momenteel VraagLink meer bekendheid te geven, de kracht van het platform zal zich namelijk echt uiten zodra de community groter wordt.

Een van de instrumenten die we inzetten om te zorgen dat vragen snel beantwoord worden is de integratie met je eigen sociale netwerk. Middels een koppeling met Facebook maken we het leden makkelijk om de vraag ook meteen aan hun eigen vrienden te stellen.

Waar staat VraagLink over een jaar?

Onze ambitie is om VraagLink te ontwikkelen tot hét Nederlandse platform voor kennisuitwisseling. Een jaar is hiervoor waarschijnlijk te kort, maar binnen deze tijd zullen er vele tientallen VraagLinks actief zijn, met een grote diversiteit aan onderwerpen.

De gezamenlijke kennis van alle leden willen we zo breed mogelijk inzetten. Dit betekent dat er tevens mobiele apps beschikbaar zullen komen en dat we waar mogelijk zullen samenwerken met bestaande communities rondom specifieke onderwerpen. Onze missie is geslaagd wanneer ‘Even op VraagLink vragen’ voor veel Nederlanders bekend klinkt!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maarten Soetens

    Maar wat maakt dit nu interessant? Hier bestaan immers al legio websites voor en is daardoor geen vernieuwend idee.

    Ik kan zo snel ook niet ontdekken waar het zich in onderscheid?


    27 september 2012 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!