Nieuw! SpecChecker: online producten checken vanuit de offline winkel

27 november 2013, 12:15

Veel retailers staan op randje afgrond, ze investeren in dure etalages, muziekinstallaties en verlichting om een zekere shopping experience bij hun klant te creëren in de hoop dat dit meer geld in het laatje brengt. De boodschap van SpecChecker: stimuleer zoekgedrag in je winkel en gebruik dit online zoekgedrag om offline terrein terug te winnen.

Peter van der Schaar van Netwinst, waar moeten we je van kennen?

Wij (Netwinst) zijn een digital marketing bureau. We werken onder andere voor KPN, NS, Electrabel en een aantal startups. SpecChecker is het eerste product wat we volledig in eigen beheer hebben bedacht, ontwikkeld en gerealiseerd. Peter is directeur van Netwinst en blogt op Marketingfacts over ontwikkelingen in e-commerce. Het idee is ontstaan na de post “Retailers, innoveer je uit de crisis” en met name de reacties die op dat bericht kwamen.

Wat is het idee achter SpecChecker?

De consument is namelijk gewend geraakt om zich uitgebreid te oriënteren op producten: afbeeldingen, specificaties, prijs, reviews. In een winkel is het op dit moment vrijwel onmogelijk om dezelfde hoeveelheid informatie te krijgen als online. Dus wat doet de consument? Die gaat naar huis, oriënteert verder en bestelt online.

Met behulp van SpecChecker kan de consument meer informatie over producten in de winkel opzoeken. SpecChecker is al gekoppeld aan de databases van Icecat.nl en Kieskeurig.nl. De retailer kan er natuurlijk ook zijn eigen data aan koppelen of we halen die van zijn eigen website. Zo ontstaat een totaalbeeld van prijzen, specificaties en extra informatie voor de klant. SpecChecker genereert een unieke QR code die verwerkt kan worden in bijvoorbeeld het schapkaartje. Het gebruik er van is net zo eenvoudig als het plakken van een sticker op het product.

Het zien van een prijsverschil ten nadelen van de retailer kan negatief uitpakken, maar de verkoper heeft de gelegenheid om hierop in te spelen en de klant alsnog te behouden. Daarnaast krijgt de retailer informatie over het aantal producten wat bekeken is, welke combinaties er bekeken zijn en is het mogelijk om dit te koppelen aan verkoopinformatie zodat je precies kunt zien wat er per vestiging gebeurt.

Waarom zijn jullie SpecChecker gestart?

Omdat de consument behoefte heeft aan meer informatie dan de drie regels die traditioneel op een schapkaartje staan. Omdat de retailer behoefte heeft aan meer informatie zodat deze kan sturen op basis van feiten. En omdat de techniek het mogelijk maakt om het de retailer heel makkelijk te maken.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Of de consument gebruikt de smartphone in de winkel. Recent onderzoek van Google toont aan dat 79 procent van de smartphone-eigenaren ten minste een keer per maand de smartphone gebruikt bij het shoppen. 74 procent van deze groep gebruikt de smartphone in de winkel om te oriënteren over een aankoop. Wij helpen de retailer om die groep te omarmen.

We lanceren het langzaam en zijn nu met de eerste retailers in gesprek over de inzet van SpecChecker. Alle producten van Kieskeurig en Icecat zijn reeds beschikbaar. Het gaat dan om enkele honderdduizenden producten.

Waar staat SpecChecker over een jaar?

Over een jaar maken een aantal grote en veel kleine retailers gebruik van SpecChecker om van meer bezoekers klanten te maken. Naast de informatie die ze de klant geven hebben ze dan ook de mogelijkheid om klanten persoonlijke aanbiedingen te doen, op basis van hun zoekgedrag en voorkeuren.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ap

    Gewoon een QR code dus….? Daar gaat geen winkel het mee redden.


    27 november 2013 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!