Nieuw! Letslunch.com

16 augustus 2012, 12:00

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Met vandaag: Let'slunch.

Katherine Kucherenko…waar moeten we je van kennen?

Mocht iemand mij kennen, dan zal het van ICONS zijn. ICONS staat voor Inspiring Consultancy en is een bedrijf waarmee ik samen met twee andere partners voornamelijk B2B bedrijven help met het vertalen van hun business doelstellingen naar de online marketing strategieën. Wij werken voor bedrijven die hun zendmedia-monologen willen transformeren in social media-dialogen.

Daarnaast kunnen sommigen mij kennen van B2B Goes Social (#b2bgs), het social media-symposium voor B2B-marketing dat ik in samenwerking met het parttime Bedrijfskunde-programma van Nyenrode Business Universiteit twee keer per jaar organiseer. #b2bgs is een uniek concept met telkens 5 topsprekers waarbij deelnemers zelf kunnen bepalen wat het symposium hen waard is (Value Based Pricing) en waarbij alle content door middel van video’s en whitepapers gratis beschikbaar wordt gesteld.

Wat is het idee achter Letslunch.com

Het idee is een nieuwe manier van netwerken. Letslunch.com maakt het mogelijk om de lunchtijd te gebruiken voor het vinden van zakenpartners, het bevorderen van kennisdeling of simpelweg een gezellige lunch hebben met een relevant persoon. Het platform is zeer toegankelijk: aanmelden kan heel eenvoudig met een LinkedIn-account. Daarnaast kun je instellen wat jouw zakelijke interesses zijn en waar en wanneer je tijd hebt om met iemand te gaan lunchen. Vervolgens word je met iemand gematcht.

Het is mogelijk om achteraf je lunchpartner kwantitatief en kwalitatief te beoordelen. ‘Heavy users’ die ook nog eens goede beoordelingen hebben gekregen, worden gematcht met onze VIP’s. Het VIP-team is zeer divers en bestaat uit onder andere professoren (Henry Robben, Professor of Marketing bij Nyenrode), topmanagers (Ronald Velten, Benelux CMO bij IBM), opinion leaders (Steven van Belleghem van InSites en Marco Derksen van Marketingfacts) en BN’ers (Victoria Koblenko).

Je bent niet volledig afhankelijk van het matching-algoritme om via Letslunch.com te netwerken, er zijn ook andere functionaliteiten, waaronder zelf professionals zoeken en benaderen, datum prikken en berichten versturen. Met deze functionaliteiten vullen wij feitelijk alle andere online netwerken aan.

Waarom ben je het initiatief gestart?

Wij zien dat dankzij de nieuwe technologieën de wereld om ons heen verandert en dat het netwerken efficiënter en doeltreffender kan. Wij gaan altijd graag met een collega of een zakenrelatie lunchen, maar netwerken doen wij voornamelijk ’s avonds tijdens de netwerkbijeenkomsten, lunches en seminars. Toen ik voor het eerst over dit initiatief hoorde dacht ik meteen: dit kunnen wij in Nederland goed gebruiken.

Onder het motto “Don’t just network, connect” willen wij netwerken effectiever maken door op een eenvoudige wijze potentiële zakenpartners met elkaar te verbinden. Door de ontmoeting te koppelen aan een lunch wordt niet alleen de lunchtijd beter benut, maar heb je ook de mogelijkheid om dieper in gesprek te gaan dan op een netwerkborrel of via LinkedIn.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Het sociaal netwerk is in februari dit jaar opgericht door een programmeur uit Silicon Valley en telt inmiddels ruim 12.000 ‘letslunchers’. De introductie van het netwerk in Nieuw Zeeland en Italië is door de media zeer positief ontvangen. De UK en binnenkort andere Europese landen volgen. In Nederland wordt de website gelanceerd nadat 500 e-mailadressen verzameld zijn van de professionals die graag na de lancering direct Letslunch.com uit willen proberen. Vaak zijn dat de ‘innovators’ c.q. ‘early adopters’ die fundamenteel gecommitteerd zijn aan nieuwe technologieën omdat zij geloven dat deze vroeg of laat hun levens zal verbeteren. Zij adopteren de innovaties graag en verwachten dat het gebruik daarvan hun in de toekomst een concurrentievoordeel gaat opleveren. Onder deze enthousiastelingen verloten wij maar liefst 50 advertenties.

Aanmelden kan via de Coming soon-pagina. Alle diensten zijn voor de gebruikers van Letslunch.com vooralsnog gratis. Maar op termijn willen wij er natuurlijk wel geld mee gaan verdienen. In eerste instantie door de samenwerking aan te gaan met diverse lunchlocaties. In tweede instantie door het aanbieden van aparte omgevingen aan de organisaties, zodat medewerkers in een advertentievrije omgeving van alle functionaliteiten gebruik kunnen maken (datum prikken, communiceren en gematchd worden). Uiteraard zijn er andere ideeën, het business model is in constante evolutie.

Waar staat Letslunch.com over een jaar?

Wij zijn de laatsten die beweren dat wij de toekomst kunnen voorspellen. Maar dat neemt niet weg dat wij met Letslunch.com de ambitie hebben om een substantiële bijdrage te leveren aan ondernemend Nederland in het algemeen en de manier van het netwerken in bijzonder. Vanuit onze passie voor nieuwe manieren van (net)werken en online technologieën zetten wij ons in om dit netwerk naar Nederland te halen. Als vertegenwoordigers van de Generation-Y zien wij manieren om efficiënter en doeltreffender te netwerken en online technologieën bieden alle kansen daartoe. Echter, in dit geval is het niet het algoritme dat voor een succes verantwoordelijk zal zijn, maar de mate waarin mensen in staat zijn om nieuw gedrag te adopteren.

Wij realiseren ons dat ook andere platformen, zoals LinkedIn en Twitter, in het begin op veel weerstand stuitten en zijn benieuwd of de Nederlandse professionals bereid zijn om zich voor een lunch beschikbaar te stellen en het matchen aan dit platform over te laten. Diverse online technologieën hebben in de afgelopen jaren ons leven inmiddels verbeterd door een bijdrage te leveren aan open communicatie en collaboratie. Echter, de echte doorbraak in de manier van netwerken is tot heden weggebleven. Wij hopen over een jaar hier bij Marketingfacts te kunnen schrijven dat, dankzij Letslunch.com, wij in Nederland goed op weg zijn naar een snelle, doeltreffende, zinvolle, efficiënte maar vooral leuke manier van netwerken!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!