Belangrijk nieuws voor bedrijven die zich richten op leadgeneratie: Google is momenteel een nieuwe advertentie-extensie aan het testen waarbij een leadformulier direct in de tekstadvertenties kan worden getoond. Zo kunnen gebruikers converteren zonder ooit op de website te zijn geweest. Handig voor B2B-marketeers!
B2C-bedrijven worden de laatste tijd door Google riant voorzien in advertising-mogelijkheden. Denk aan Smart Shopping en Smart Display. De verkoop van tastbare producten is hierbij goed te bevorderen met display-prospecting, shopping- en display-remarketing: je laat gebruikers zien wat je verkoopt.
"Google komt B2B-bedrijven tegemoet met leadformulier-extensie"
Daarentegen is het voor B2B-bedrijven soms moeilijker om hun klanten te bereiken via Google, zeker als zij zich in een niche begeven. Verkoop je een niet-tastbaar of een complex product dat zich niet zomaar in een winkelmand laat stoppen? Dan wil je graag persoonlijk contact met de klant.
Voor dat contact moeten er wel wat gebeuren. Gebruikers moeten zich een weg door je website banen, om vervolgens een aanvraag te doen via een formulier dat makkelijk te vinden en te gebruiken is. Ook al bestaat de oriëntatie van de gebruiker uit meerdere sessies, die laatste weg richting het formulier moet iedereen nemen (natuurlijk met uitzondering van telefonische leads).
Nieuwe extensie in bèta
Google komt B2B-bedrijven tegemoet met een nieuwe extensie: de leadformulier-extensie. Dat heeft de volgende voordelen:
- Het wegnemen van extra klikken en laadtijd zal het conversieratio ten goede komen
- De advertentie wordt nog iets groter en prikkelender, wat het doorklikratio ten goede zal komen
De leadformulier-extensie is op het moment nog in bèta, en alleen voorbehouden aan Google Premier Partners. De nieuwe extensie wordt bij hen beschikbaar onder het kopje 'Advertenties en extensies'. Omdat het een bèta betreft, kan het dus zijn dat het in sommige accounts niet zichtbaar is.
Het aanmaken van een leadformulier-extensie
De extensie beschikt over zowel dertig karakters aan extensietekst als dertig karakters voor de kop. Deze laatste wordt afhankelijk van de beschikbare ruimte weergegeven. Bij het toevoegen via de interface van Google wijst het invullen van deze extensie zich vanzelf. Ons advies is om hierbij meerdere varianten toe te voegen zodat hiermee kan worden getest.
De gebruiker ziet de extensie als volgt:
Metingen en conversies
Als een gebruiker een leadformulier opent, registreert Google dit als een klik
Als de gebruiker het formulier invult en verzendt, wordt dit gezien als een leadconversie
Deze conversies zijn in de Google-interface te vinden door de kolom 'Conversies' te segmenteren
Door middel van een zogeheten webhook kunnen de ingevulde formulieren naar bijvoorbeeld een eigen CRM of Google spread worden doorgezet
Verwachtingen?
Omdat de extensie nog maar net is uitgerold in Nederland, is er nog niets te zeggen over de resultaten. Theoretisch gezien zal het wegnemen van een klik het conversieratio ten goede komen. Wat zijn jullie verwachtingen?