Nieuw in Google Ads: extensie met leadformulier

23 oktober 2019, 12:00

Conversie zonder door te klikken naar website

Belangrijk nieuws voor bedrijven die zich richten op leadgeneratie: Google is momenteel een nieuwe advertentie-extensie aan het testen waarbij een leadformulier direct in de tekstadvertenties kan worden getoond. Zo kunnen gebruikers converteren zonder ooit op de website te zijn geweest. Handig voor B2B-marketeers!

B2C-bedrijven worden de laatste tijd door Google riant voorzien in advertising-mogelijkheden. Denk aan Smart Shopping en Smart Display. De verkoop van tastbare producten is hierbij goed te bevorderen met display-prospecting, shopping- en display-remarketing: je laat gebruikers zien wat je verkoopt.

“Google komt B2B-bedrijven tegemoet met leadformulier-extensie”

Daarentegen is het voor B2B-bedrijven soms moeilijker om hun klanten te bereiken via Google, zeker als zij zich in een niche begeven. Verkoop je een niet-tastbaar of een complex product dat zich niet zomaar in een winkelmand laat stoppen? Dan wil je graag persoonlijk contact met de klant.

Voor dat contact moeten er wel wat gebeuren. Gebruikers moeten zich een weg door je website banen, om vervolgens een aanvraag te doen via een formulier dat makkelijk te vinden en te gebruiken is. Ook al bestaat de oriëntatie van de gebruiker uit meerdere sessies, die laatste weg richting het formulier moet iedereen nemen (natuurlijk met uitzondering van telefonische leads).

Nieuwe extensie in bèta

Google komt B2B-bedrijven tegemoet met een nieuwe extensie: de leadformulier-extensie. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Het wegnemen van extra klikken en laadtijd zal het conversieratio ten goede komen
  • De advertentie wordt nog iets groter en prikkelender, wat het doorklikratio ten goede zal komen

De leadformulier-extensie is op het moment nog in bèta, en alleen voorbehouden aan Google Premier Partners. De nieuwe extensie wordt bij hen beschikbaar onder het kopje ‘Advertenties en extensies’. Omdat het een bèta betreft, kan het dus zijn dat het in sommige accounts niet zichtbaar is.

Het aanmaken van een leadformulier-extensie

De extensie beschikt over zowel dertig karakters aan extensietekst als dertig karakters voor de kop. Deze laatste wordt afhankelijk van de beschikbare ruimte weergegeven. Bij het toevoegen via de interface van Google wijst het invullen van deze extensie zich vanzelf. Ons advies is om hierbij meerdere varianten toe te voegen zodat hiermee kan worden getest.

De gebruiker ziet de extensie als volgt:

Metingen en conversies

  • Als een gebruiker een leadformulier opent, registreert Google dit als een klik

  • Als de gebruiker het formulier invult en verzendt, wordt dit gezien als een leadconversie

  • Deze conversies zijn in de Google-interface te vinden door de kolom ‘Conversies’ te segmenteren

  • Door middel van een zogeheten webhook kunnen de ingevulde formulieren naar bijvoorbeeld een eigen CRM of Google spread worden doorgezet

Verwachtingen?

Omdat de extensie nog maar net is uitgerold in Nederland, is er nog niets te zeggen over de resultaten. Theoretisch gezien zal het wegnemen van een klik het conversieratio ten goede komen. Wat zijn jullie verwachtingen?

Bart Kruizenga
Online Marketeer bij Conversies.nl

Bart is Online Marketeer bij Conversies.nl. Voor de meest uiteenlopende klanten zet hij zich dagelijks in voor meer conversies en minder kosten. Effectieve én efficiënte online campagnes maken, dat is waar het om draait.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Wouter

    Het zal d’r allemaal wel prachtig uitzien op een KPI-dashboard, maar die klik naar een website-formulier geeft weer een kans om de klant kennis te laten maken met de organisatie. Van de tekst tot de visuals op die pagina tot de mogelijkheid om rond te klikken op de site voor of na verzending van de info – dat alles wordt weggenomen. Steeds verder ontneemt online marketing de ruimte van het positioneren. Steeds meer gaat via de generieke omgeving van Google, met generieke advertenties etc.


    24 oktober 2019 om 08:55
    Dimitri

    Wouter, ik begrijp je reactie en ben het hier gedeeltelijk mee eens. Maar waar ik voornamelijk aan denk is het binnenhalen van nieuwe leads die normaal gesproken zorgen voor korte sessieduur en of bounce. Ik zou het graag eens gaan testen, niet als vervanging maar naast de bestaande campagnes.


    29 oktober 2019 om 10:51
    Sascha Mengerink

    Net voor ’t eerst deze extensie ingericht. Wat me een nadeel lijkt, of misschien zie ik iets over het hoofd, is dat je handmatig de leads uit Ads moet vissen via een download. Dit komt de snelheid niet ten goede.


    4 november 2019 om 13:03
    bartkruizenga

    Hallo Sascha, het handmatig downloaden van een .csv bestand is inderdaad niet handig; natuurlijk is het wenselijk dat leads snel reactie moeten krijgen. Wijzelf hebben een automatische e-mailkoppeling gemaakt met Zapier.


    5 november 2019 om 11:13
    christian.rietbroek

    Beste Bart,

    Wij zijn dit zelf ook aan het testen voor onze klanten. Ik heb het idee dat het een nuttige toevoeging is maar dat het qua functionaliteit nog erg beperkt is.

    Denk jij dat deze toevoeging een negatieve impact zal hebben op het aantal ingevulde contactformulieren op de website?


    7 november 2019 om 14:12
    bartkruizenga

    Hallo Christian,

    Goeie vraag. Wat mij betreft zijn er enkele mogelijkheden mogelijkheden (uitgaande van een zuivere A/B)

    – Het aantal conversies blijft gelijk, waarbij de leadformextensie niet voor meer conversies zal zorgen.

    – Het aantal conversies blijft gelijk, waarbij de leadformextensie wat zal ‘wegkapen’ bij de gebruikelijke conversiepaden.

    – Het aantal conversies neemt toe, waarbij de leadformextensie aanvullende conversies genereert.

    Hoewel ik hoop op de laatste mogelijkheid. Kan ik hier slechts aannames over doen. Ook wij zijn op het moment nog aan het testen.


    11 november 2019 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief