37% van de Nederlanders beschikt over mobiel internet

5 maart 2013, 05:54

92% van de Nederlanders heeft thuis toegang tot internet, gemiddeld is de Nederlander ruim anderhalf uur per dag online

Nederlanders besteden dagelijks gemiddeld 96 minuten online. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Dat blijkt uit dit establishment survey-rapport van NLO, NOM, SKO en STIR welke inzicht geeft in het mediagebruik van de Nederlandse consument. 92% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft thuis toegang tot internet. Dat is bijna 2% meer dan een jaar geleden. Met name “internetten onderweg” is in populariteit gegroeid, van 20% in 2011 naar 28% in 2012.

Groei gebruik mobiele devices

Het gebruik van mobiele devices om te internetten neemt fors toe in 2012. Van alle personen van 13 jaar of ouder geeft 37% aan weleens een smartphone te gebruiken om op te internetten, een groei van 36% ten opzichte van 2011. Ook het gebruik van tablet om te internetten is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. In totaal gebruikt 18% van de Nederlandse bevolking van 13+ (weleens) een tablet om te internetten. Dit alles gaat onder meer ten koste van het gebruik van de personal computer (van 67% in 2011 naar 60% in 2012) en van spelcomputers (van 8% in 2011 naar 6% in 2012).

Aantal internetters in Nederland stijgt naar 12,5 miljoen

Het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik maakt van internet steeg met 2% naar 12,5 miljoen. De stijging van de internetpopulatie komt vooral voor rekening van vrouwen, ouderen (50+) en laagopgeleiden. Voornoemde groepen zijn duidelijk met een inhaalslag bezig. De penetratie onder jongeren is nagenoeg 100% en ook onder 25-49 jarigen is het internetgebruik vrijwel volledig.

Gemiddeld brengt de internetpopulatie van 13 jaar en ouder iets meer dan 11 uur per week op het internet door. Dat niveau is gelijk aan dat van een jaar eerder. Een sterke stijging van de surftijd is te zien onder met name lager opgeleiden en 25-34 jarigen.

Tabellen van het mediagebruik van video en dagbladen

Afbeelding: Drew Stewart (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!