“More Samantha than Siri” – James Temple over innovatie en chatbots op #TNW2017

23 mei 2017, 14:00

In de komende 50 jaar maken we wederom grote stappen als het gaat om de performance van computers. Experts geven aan dat in de aankomende 20 jaar computers een status bereiken van Artificial General Intelligence (computers die alle intellectuele handelingen van een mens kunnen doen). In 40 jaar bereiken we een Artificial Super Intelligence (een computer met een intelligentie die voorbij de mens gaat). Deze innovaties gaan er onder meer voor zorgen dat de relatie die wij hebben met technologie gaat veranderen.

James Temple werkt als Executive Creative Director bij R/GA, één van de grootste advertising- en marketingservice organisaties in de wereld. Zo hebben ze onder meer projecten gedaan voor merken als Nike, Samsung, Verizon, Google, ESPN, Jet.com en Beats by Dre. James vertelt over innovatie in de digitale wereld. Overal kan tegenwoordig een chip in worden gezet, waardoor de digitale vooruitgang in veel industrieën een rol gaat spelen. Daarbij worden ook de vragen rond cyber security steeds groter, met als voorbeeld de Norse attack map, live inzicht op alle cyberaanvallen in de wereld en de rol van bots in cyberaanvallen.

De beginselen van deze verandering worden al steeds meer zichtbaar. Afgelopen jaar kwam de trend rond (chat)bots al voorbij, maar veel bedrijven wisten deze bots nog niet goed in te zetten.

Bots worden nu al veel gebruikt, maar James ziet dat er veel meer te bereiken is in deze markt. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld chatbots en smart-assistants als Google Home en Alexa. Nu zijn bots nog erg statisch en kunnen ze nog niet goed omgaan met onverwachte factoren. Kijk naar Siri. Als je midden in de nacht aan Siri een vraag stelt op fluistertoon, ‘schreeuwt’ ze het antwoord terug. Het doel is om het zo dynamisch te maken als in de film Her, maar dat duurt waarschijnlijk nog 20 jaar. Binnenkort kunnen we wel bijvoorbeeld al vragen aan Alexa of ze een aantal verzekeringoffertes kan aanvragen voor je nieuwe auto. R/GA probeert het hier naartoe te brengen.

Merken willen graag echt met mensen praten, maar toch worden bots steeds meer de norm als het aankomt op communicatie naar de klant. Het grote probleem voor nu is dat hier geen persoon achter zit. Voor Nike zijn ze daarom aan de slag gegaan met een project om te laten zien dat bots ook anders kunnen worden gemaakt.

Hoe zou het zijn als je aan Nike vraagt: “Hey Nike help me om mijn doelen te behalen”. Het resultaat:

Merkcommunicatie kan veel persoonlijker worden. Wanneer zei je voor het laatst ‘Hey’ tegen een merk? Door meer waarde aan de communicatie toe te voegen, zoals ze deden door experts op het gebied van sport en data aan gesprekken met gebruikers toe te voegen, krijg je veel positieve feedback van de gebruiker.

Nike zorgt voor een personal trainer bij het bereiken van jouw doelen. Stuur je een Whatsappbericht naar Nike dat je wilt afvallen voor je bruiloft, sneller wilt worden voor een wedstrijd of langere afstanden kunt rennen voor een aankomende marathon? Dan krijg je per doel een ander trainingsschema, een reminder wanneer je volgende training is, krijg je een eetschema en motiveren ze je om door te gaan. Tegelijk kun je altijd aangeven of je een verandering in je schema wilt. “Know a good run nearby?” en je krijgt uit de verzamelde data een route, gepersonaliseerd naar jouw gebruik.

Het uiteindelijke doel van chatbots is natuurlijk dat je het verschil niet meer kunt merken tussen een echt persoon en een bot.

Expert op het gebied van Google Analytics / Google Tag Manager / Google Data Studio. Daarnaast beginneling in Power Bi. Bij Basic-Fit werk ik aan het samenbrengen van backend data en website data, om de kennisdeling binnen het bedrijf te vergroten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!