Minder praten, meer luisteren: over thoughtleadership in B2B

Minder praten, meer luisteren: over thoughtleadership in B2B

“Dit jaar gaan we werken aan thoughtleadership!” zei de directeur.
“Maar uh…waar moet ik het halen?” zei de B2B marketeer
“Wij hebben nog wel een brochure”, zei de communicatiemedewerker
“Daar gaan we het niet mee redden”, zei de nieuwkomer
“Dat ga ik verklappen”, zei Ingrid Archer ?

We zijn het er al jaren over eens dat thoughtleadership bijdraagt aan je marketingdoelstellingen. In een groot internationaal IT-bedrijf waar ik ooit werkte hadden we zelfs een ambassadeur, iemand die overal lezingen gaf, de visie van het bedrijf uitdroeg, en altijd met partners en klanten praatte. Ieder bedrijf zou eigenlijk zo iemand moeten hebben.

Waarom en Hoe?

Waarom wil je thoughtleader zijn? Om waarde aan je merk te geven. Omdat men dan eerder geneigd is van je te kopen. Hoe word je het? Tja, dat is niet in een week gebeurd. Je moet er de tijd voor nemen, de visie voor hebben en de mensen om die visie uit te dragen en vooral de continue dialoog blijven voeren.

Ideeën voor contentmarketing

Het raakt het vlak van contentmarketing, waar je visie en ideeën deelt met je doelgroep, juist op de vlakken waar die doelgroep in is geïnteresseerd. Bij dat laatste zit meteen de crux van het verhaal. Hoe kom je erachter waar men in is geïnteresseerd? Door te luisteren. Zowel online als offline kun je op allerlei manieren luisteren naar de doelgroep. Door goed te luisteren kun je een Buyer Persona, een profiel van je koper, maken. Met deze Buyer Persona kun je vervolgens aan de slag in je marketingstrategie op weg naar thoughtleadership.

Hieronder 5 luistertips:

1.
Bel je klanten eens op om gewoon eens bij te praten over de trends in de markt

2.
Lees wat je doelgroep leest, publicaties, blogs, nieuwsbrieven

3.
Volg jouw doelgroep online op bijvoorbeeld blogs, via webinars, twitter en linkedIn en lees waar ze zich druk om maken (hier zijn ook online luistertools voor zoals bijvoorbeeld sentiment analyse)

4.
Ga naar congressen en events en praat met je doelgroep, kijk wat er op het programma staat, en waar de meeste discussie oplaait

5.
Host een event, en nodig interessante sprekers uit, breng mensen bij elkaar. Zet hierbij jezelf in een faciliterende rol, dan heb je meer tijd om te luisteren

Binnenkort spreekt Todd Wheatland op het B2B Marketing Forum op 20 maart a.s. Todd is VP Thoughtleadership bij Kelly Services. Zijn projecten zijn verkozen door de AMI national marketing award, en bovendien ontving hij gold en platinum MarCom awards.  Zie hier ook een erg inspirerend video-interview met Todd Wheatland over zijn visie op thoughtleadership in B2B marketing.

Meer lezen? Download het gratis eBook over Starten met contentmarketing in B2B


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.