Mediakrant stapt uit experiment Web-log.nl
UPDATE
Let op: onderstaand bericht blijkt niet juist. Web-log.nl heeft het experiment zelf stopgezet, waardoor de advertentielinks bij de deelnemers aan de proef – waaronder Mediakrant – niet meer te zien zullen zijn.
——-
Drie maanden zou het experiment duren, maar na 7 dagen maakt Mediakrant er een eind aan. Het druk bezochte weblog besloot vandaag uit de advertentieproef van Web-log.nl te stappen. Deze proef, waarbij bepaalde woorden in de tekst werden gelinkt naar adverteerders, ontlokte vorige week zowel bij Mediakrant als bij MarketingFacts een felle discussie. Als reden voor het stopzetten van de proef stelt MediaKrant: “de advertentiemethode bleek niet aan te slaan”. Tegenover MarketingFacts licht Bob Willer van Mediakrant toe dat de woorden weinig werden aangeklikt.
De oorzaak van het lage aantal clicks moest volgens Joris Leermakers van Web-log.nl worden gezocht in het lage aantal adverteerders en de herkenbaarheid van de advertentielinks tussen de gewone links. Willer, die benadrukt dat het experiment plaatsvond met gesloten beurzen, zegt dat Mediakrant momenteel op zoek naar andere advertentievormen.
Michiel Houben van Ilse Media gaf vorige week aan dat er in totaal drie weblogs meededen aan het experiment. Welke twee het experiment nu nog voeren (als het goed is), is niet bekend.
anders; die top 50 berekend zogenaamde unieke bezoekers. maak een ranking op basis van pageviews en je krijgt een heel ander resultaat vandaar dat deze niet perse in de top 50 hoeft te zitten.
Dat had ik inmiddels begrepen 😉
Michiel, je hebt inderdaad gelijk, ik heb het bericht op Mediakrant foutief gelezen en zodanig geïnterpreteerd dat het Mediakrant was die het experiment beëindigde. Ik zal het bericht aanpassen. Mijn excuses
Interessant. Aanstekelijk ook, dat enthousiasme van “Jan van GreenTides”:
300 euro per maand is zo verdiend? Hoeveel pageviews had meneer Jan daarbij in gedachten?
Neme een woord als voetbal. Kost momenteel 5 cent per klik voor de adverteerder. Daarvan gaat een deel naar GreenTides, een deel naar Web-log.nl en een deel naar de web-log-eigenaar. Laten we eens gek doen en stellen dat die laatste 2 cent per klik ontvangt. Heeft ie 15.000 kliks nodig om aan de 300 euro te komen. Met een klikratio van, doe weer eens gek, 3% betekent dit dat het weblog in kwestie maandelijks een half miljoen pageviews nodig heeft. “Zo gehaald” aldus GreenTides. Ik ben er ietsiepietsie sceptischer over. Maar mind you he: ik ben een zwartkijker 😛
Neem nou een gemiddeld weblog met 200 pageviews per dag, die komt volgens dezelfde rekenmethode uit op 3,60 euro per maand. Da’s toch even iets anders. Tel daarbij op dat er ongetwijfeld pas uitbetaald wordt bij een minimum van 50 of 100 euro, en je weet al wie er rijk van wordt en wie niet.
Kortom, ik geloof niet zo in dit systeem.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!