LinkedIn overstijgt 200 miljoen gebruikers

5 december 2012, 12:50

Nederlandse LinkedIn statistieken per november 2012

Het jaar is bijna ten einde. Voor mij altijd een tijd om weer terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is en wat de stand van zaken nu is. En analytisch als ik ben, mogen cijfers daarbij niet ontbreken. Graag wil ik mijn bevindingen van de LinkedIn-cijfers hier delen. Per eind november 2012 heeft LinkedIn wereldwijd meer dan 200 miljoen leden. De meeste hiervan zijn nog steeds in Noord-Amerika te vinden (80 miljoen), maar er is een grote opkomst van Latijns-Amerika. Ten opzichte van juni 2012 is het aantal leden daar met 22,4% toegenomen tot 25.709.330. Ook in Europa is LinkedIn nog steeds aan een opmars bezig: met een groei van 15,8% is dit net 0,8% boven het totale gemiddelde.

De cijfers voor Nederland op LinkedIn

Ik heb gebruikgemaakt van de data uit de advertentiesectie van LinkedIn. Daar waar nodig zijn deze door mij geëxtrapoleerd.

Nederland telt op het moment van schrijven 3.779.439 leden. En groeit nog steeds. Sinds juni is er een 9% groei gerealiseerd. Minder dan het totale gemiddelde. Maar absoluut nog steeds meer dan 310.000 nieuwe leden sinds halverwege dit jaar.

Verdieping van de Nederlandse cijfers

Verder in de cijfers duikend kom ik het volgende tegen: de verhouding man-vrouw is nu 60-40, met een iets grotere groei voor vrouwen (10% vs 8%).

Groei bij 18-24 verviervoudigd

Wat mij het meest opvalt sinds juni is de groei van jongeren. In de leeftijd 18-24 jaar heeft LinkedIn een groei doorgemaakt van maar liefst 22,4% vs. 5% groei in het eerste halfjaar van 2012. Ruim 700.000 jongeren hebben een account.

Als ik dan verderop zie dat het aantal mensen met een startersfunctie is gegroeid tot 1.058.000, dan kan ik niets anders concluderen dan dat jongeren de weg naar LinkedIn goed weten te vinden als zakelijk netwerk. Ik denk dat mede de krappe arbeidsmarkt er goed toe bijdraagt dat LinkedIn serieus wordt opgepakt door deze groep. De grootste groep gebruikers is nog steeds net als in juni de leeftijdsgroep 35-54. Met 1,5 miljoen gebruikers heeft deze een ruime voorsprong op de rest. Maar de scheiding heeft nu wel plaats gevonden: bijna de helft van de mensen op LinkedIn in Nederland is nu jonger dan 35 jaar.

Amsterdam op 1, Utrecht blijft achter

Qua locatie is het overzicht gelijk aan dat van juni. Amsterdam staat nog steeds met stip bovenaan met 21% van alle accounts. De regio Enschede groeit het snelst met 11,8% tot 141.713 accounts. En als hekkensluiter is nog steeds de regio Maastricht te vinden met een schamele 117.000 leden. De regio die het minst groeit is Utrecht. Met 7,14% groei hebben 'slechts' 26.662 mensen de weg naar LinkedIn weten te vinden.

Medici bijna grootste branche

Kijkend naar de branches, valt met name op dat Medical hierin een sprong heeft gemaakt. Stond deze in juni nog op een vierde plek, nu is deze gestegen naar een tweede plaats. Met bijna 390.000 mensen uit deze branche gaat de tweede plek ten koste van High Tech en Finance. Net als in juni is de Agrarische sector het minst vertegenwoordigd. Al zit hier wel een groei van 19%, de afstand naar de voorlaatste, Legal, is nog steeds groot.

Administratieve functies groeien het meest

In het overzicht van functies is er ook een aantal zaken die opvallen. Grote groeier in zowel aantallen als percentage zijn de administratieve functies: een groei van 15% tot 260.000 leden in eind november. Net als in juni groeit ook de functie Defensie en veiligheid gestaagd door. Het blijft met 13.700 leden echter de kleinste groep in het geheel, maar ze zijn vertegenwoordigd.

De minste groei is te vinden in Real Estate. Volgens mij ligt deze hele sector op zijn gat en dat heeft dus ook zijn weerslag op LinkedIn. En nog steeds staat fier bovenaan de entrepreneurs, de netwerkers en ondernemers bij uitstek. Zij gaan met ruim een half miljoen leden ruim aan de leiding als het om de functieverdeling gaat.

Starters vs. Seniors 50-50

Wat in juni nieuw was bij LinkedIn was het onderscheid in “Seniority”. Ik heb vernomen dat deze categorie mede automatisch door LinkedIn ingevuld wordt aan de hand van opgegeven data door de gebruiker. Zodoende kan iemand die net van de universiteit komt nooit als “Senior” in de statistieken verschijnen.

Zelf ben ik een groot voorstander van automatiseren, maar ik vind het toch ook wel gevaarlijk als computers conclusies gaan trekken over mijn senioriteit. Maar goed, Ik moet het doen met de data die mij ter beschikking staat. Ik gaf al aan de starters erg in opkomst zijn. Met een groei van 12,5 % zijn deze nu goed voor 1.058.000 accounts. Dat is iets minder dan de 1.106.000 aanwezige seniors op LinkedIn. Leuke tweedeling vind ik dat.

Maar wat mij het meest opvalt, is het feit dat de categorie die met 21% het meest gegroeid is de werklozen zijn. Ze maken nog maar 1% van het LinkedIn-netwerk uit, maar de groei zit er in. Is dit nu omdat werklozen de weg naar LinkedIn beter weten te vinden of omdat bestaande LinkedIn-gebruikers ontslagen worden? Wie het weet mag het zeggen.

Hoe gebruik jij deze informatie?

Wat vind jij van deze cijfers? Hoe interpreteer jij dit en wat kan je er mee in de dagelijkse marketing van je business? Ik lees het graag.

Een uitgebreid verslag van de insights is te vinden in onderstaande Slideshare-presentatie.

Henk-Jan Geel
Social Media Marketeer bij Bright Mind Media

Henk-Jan is social media marketeer en oprichter van Bright Mind Media. Hij helpt ondernemers social media effectief in te zetten. Inspiratie krijgt hij door: social media, marketing, psychologie, cijfers en winter-kamperen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jacco Valkenburg

    Henk-Jan, ik snap dat je geen directe toegang hebt tot LinkedIn data maar weet dat de data uit de advertentiesectie van LinkedIn niet erg betrouwbaar is. Deze aantallen liggen stuctureel 10% hoger dan recruiters, met een professioneel recruiter account, kunnen vinden. Ik vermoed omdat verwijderde accounts hierin meegeteld worden.

    Ook is het goed om te weten dat LinkedIn gebruikers niet hun geslacht kunnen vermelden. De advertentiesectie maakt daarom gebruik van tabellen met voornamen om te bepalen of je man of vrouw bent. Je kunt je voorstellen dat dit niet erg betrouwbaar is voor Nederland. Ik ben er zeker van dat de verhouding man-vrouw NIET 60-40 is maar 51-49 wat blijkt uit (direct gemeten) webstatistieken.

    Wellicht goed om deze kanttekening er in de toekomst bij te vermelden?


    5 december 2012 om 20:46
    Henk-Jan Geel

    Hoi Jacco,

    Dank je wel voor deze kanttekening. Ik was m er niet van bewust dat de cijfers uit de advertentie sectie 100% hoger liggen dan die van de recruitment sectie. Lijkt erop dat ik dus eigenlijk 10% te veel betaal voor mijn advertenties.

    Hoe kom jij precies aan dei man-vrouw verhoudings-cijfers. Dat vind ik wel interessante materie.


    10 december 2012 om 09:53
    Smithd276

    Howdy! Would you mind if I share your weblog with my twitter group? Theres lots of people that I think would truly enjoy your content material. Please let me know. Thanks edffkdcegckfdeke


    6 januari 2015 om 00:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!