Let’s BeReal. Maar waar? Alles over BeReal en andere varianten

Dat BeReal trending is, is ondertussen al wel duidelijk. Wat zijn de business mogelijkheden?

9 november 2022, 07:00 890 x gelezen

Een ‘real’ kijkje geven in je leven zonder filters of retakes is iets waar we steeds meer behoefte aan hebben. De app die je elke dag vraagt om binnen 2 minuten te delen wat je doet werd al in 2019 gelanceerd maar maakte pas echt z’n intrede in Nederland (en de rest van de wereld) in 2022 (wereldwijd 315% groei in 2022 alleen al).

Vooral onder de jongeren (13 – 24 jaar) is het al een tijdje een groot succes. Maar zoals dat vaker gaat met nieuwe social media apps volgt het ‘oudere’ segment nu ook. Platformen als Instagram, Snapchat én TikTok zien dit natuurlijk ook gebeuren en voelen de noodzaak om hierop in te spelen.

BeReal, goed voor zo’n 28 miljoen downloads is zeker nog geen grote speler op de markt wanneer je gaat vergelijken met TikTok en z’n 3.5 miljard downloads. Echter kunnen we de snelheid van z’n populariteit als marketeers niet negeren. Zo moeten ook de grote social apps gedacht hebben toen ze de nieuwe features uitrolden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan TikTok Now, een nieuwe feature die langzaam z’n intrede maakt. Het was precies die functie van Instagram die in het begin heel erg bekritiseerd werd, maar ondertussen is Reels een waardig onderdeel van social media strategieën geworden.

TikTok Now!

Eigenlijk is het een 1 op 1 variant van BeReal, maar we hebben gezien dat dit eerder gebeurd is. Zo kwam Instagram met Instagram Reels als antwoord op het groeiende succes van TikTok. Het was precies die functie van Instagram die in het begin heel erg bekritiseerd werd. Ondertussen is Reels een waardig onderdeel van social media strategieën geworden en eigenlijk ook niet meer weg te denken binnen het platform. Zo kondigde TikTok op 15 september dus ook TikTok Now aan. Het principe is dus hetzelfde, op een paar kleine verschillen na. Je hebt geen 2 maar 3 minuten de tijd om een foto te maken en de front en back camera maken tegelijk een foto in plaats van dat je snel je camera ergens anders op kan richten, zoals bij BeReal.

Now video

Daarnaast heeft TikTok Now als extra optie dat je ook video (maximaal 10 seconden) kan maken. Dit is bij BeReal geen optie. Vooralsnog is de feature alleen in de VS geïmplementeerd in de TikTok app zelf en moeten wij het doen met een externe (weliswaar gekoppelde) app. Volgens TikTok zal deze implementatie in de komende weken uitgerold worden naar de rest van de wereld.

Instagram Candid Challenge

Zoals hierboven al is benoemd is Instagram het kanaal dat niet achter wil blijven wanneer nieuwe features of apps trending zijn. Nadat Instagram Story als afgeleide van Snapchat kwam en Instagram Reels een groot succes geworden is als reactie op TikTok (ondanks het vele commentaar) heeft Instagram nu de ‘Candid Challenges’ geïntroduceerd.

Vooralsnog is het een prototype dat nog niet in Nederland te gebruiken is maar wel zien we op Allessandro Paluzzi’s Twitter dat er al volop geëxperimenteerd wordt. Gebruikers die zich aanmelden voor de Candid Challenge krijgen net als bij BeReal een push notificatie om te showen waar ze mee bezig zijn door gebruik te maken van de ‘Dual Camera’ feature.

Hoewel Instagram ooit draaide om die picture perfect foto lijkt het erop dat ook dit kanaal steeds meer richting “het echte leven” gaat. Of de ‘Candid Challenge’ ook z’n uitrol gaat maken in Nederland weten we niet.

Wat zijn de business mogelijkheden?

Op dit moment is er binnen BeReal nog geen mogelijkheid om betaalde advertenties te draaien of om statistieken in te zien. Gelukkig betekent dit niet dat je BeReal niet in kan zetten voor de social media strategie van jouw bedrijf. Organic is nog altijd een heel belangrijke manier om je trouwe volgers te voorzien van de juiste content.

Juist omdat gebruikers steeds meer behoefte hebben aan ‘echte’ content, content die écht laat zien wat er speelt.

Daarom is BeReal een mooie stap. Hoe gaaf om dus BeReal te implementeren in de social media strategie en op die manier elke dag door middel van één enkele foto te laten zien wat er speelt op kantoor, onderweg of misschien wel op een beurs of evenement; een ‘behind the scenes’. Een kijkje achter de schermen is een rubriek die het altijd erg goed doet op social media. 

Wees scherp!

Natuurlijk is het mogelijk om je BeReal ook door te delen op verschillende andere social media kanalen zodat je je volgers kan laten zien dat je hier actief bent. Hoewel TikTok de Now functie dus ook beschikbaar heeft is BeReal nog steeds wel de ‘place to be’ wat mij betreft. Maar zoals dat vaker gaat kan dit heel snel omslaan. Zorg dus dat je op scherp staat en op tijd hierop inspeelt, want zoals de geruchten nu de ronde gaan staat er veel te gebeuren.

Karen Grouve
Corporate Marketeer bij Adwise - Your Digital Brain

Karen werkt als corporate Marketeer bij Adwise - Your Digital Brain. Karen heeft altijd al een enorme passie gehad voor social media en heeft van deze hobby haar werk kunnen maken. Als corporate marketeer bij Adwise werkt Karen mee aan de zichtbaarheid van het bedrijf en alles wat daarbij komt kijken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!