TikTok lanceert TikTok Now: Ordinaire kopie van BeReal?

De social update van september 2022: TikTok aapt BeReal na, nieuwe Whatsapp deelknop op Twitter en nog veel meer!

23 september 2022, 13:45 1240 x gelezen

Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest opvallende veranderingen, updates en ontwikkelingen. In deze social media update lees je meer over de BeReal kopie van TikTok, de nieuwe Whatsapp-deelknop van Twitter, winkelfuncties die worden toegeschroefd op Instagram, de nieuwe tweet-bewerkfunctie en mogelijke betaalde BeReal add-ons.

BeReal is naast TikTok een van de snelst groeiende platformen van het afgelopen jaar onder jongeren. Sinds de lancering van BeReal in juli van dit jaar geeft maar liefst 15% van de jongeren in de leeftijdsgroepen tussen 13 en 24 in Nederland aan dat zij het nieuwe social platform actief gebruiken. Daarmee lijken jongeren het platformen met overtuiging te omarmen. Het nieuwe social media platform zet zichzelf neer als tegenhanger van de meer traditionele platformen zoals Instagram en Facebook.

Gebruikers van BeReal worden gevraagd om op willekeurige tijdstippen een foto of video te maken en te delen via het platform. Nu de populariteit van BeReal in de afgelopen maanden explosief is gestegen, zien andere platformen zich genoodzaakt om in te spelen op de laatste trend.

Nadat Instagram vorige maand al had aangegeven functionaliteit van BeReal te kopiëren in zogenaamde “IG Candid Challanges”, zien we nu ook dat TikTok aanstalten maakt om functionaliteit van BeReal na te maken. TikTok introduceert de nieuwe functionaliteit zelf als volgt;

“TikTok Now is de nieuwste manier om vermaakt te worden en contact te maken met anderen op TikTok – een dagelijkse foto- en video-ervaring om je meest authentieke momenten te delen met de mensen die er het meest toe doen. Je ontvangt dagelijks een prompt om een ​​video van 10 seconden of een statische foto vast te leggen, zodat je eenvoudig kunt delen wat je van plan bent. – TikTok”

TikTok geeft aan dat de nieuwe functionaliteit in de aankomende weken zal worden getest. In de VS zal TikTok Now direct beschikbaar zijn binnen de TikTok-app. In andere regio’s wordt de functie later uitgerold en zal TikTok Now mogelijk eerst beschikbaar worden als een losstaande te downloaden app. Wanneer de functionaliteit volledig beschikbaar is in Nederland is nog onduidelijk.

Twitter test “Share-button” voor WhatsApp

Twitter test een nieuwe manier om de verspreiding van tweets te vergemakkelijken. Android gebruikers in India krijgen als eerst de mogelijkheid om de nieuwe functionaliteit te testen. Gezien de populariteit van Whatsapp in India, is dit geen verrassende stap. Whatsapp heeft inmiddels meer dan 480 miljoen gebruikers in India en is daarmee het populairste chat-app platform van het land.

Zoals in het voorbeeld hierboven te zien is, zal de originele deelknop vervangen worden door het Whatsapp-logo. Met het toevoegen van de Whatsapp-deelknop hoopt Twitter het gebruikers makkelijker te maken om tweets te delen met hun Whatsapp contacten. Ook probeert Twitter meer inzichten te krijgen in het aantal tweets die dagelijks worden gedeeld. Twitter is er namelijk zelf sterk van overtuigd dat er miljoenen mensen maandelijks tweets bekijken maar niet ingelogd zijn op het platform, denk hierbij aan bijvoorbeeld screenshots van tweets. In 2015 speculeerde Twitter nog dat ze maandelijks meer dan 500 miljoen niet-ingelogde gebruikers bereikte.

Of de nieuwe functionaliteit ook wereldwijd wordt uitgerold is nog maar sterk de vraag. Whatsapp is immers niet in elk land marktleider in de chat-app markt. Mocht het experiment positief uitpakken, dan zien wij de Whatsapp-deelknop mogelijk ook in Nederland geïntroduceerd worden. Immers blijft Twitter er sterk bij gebaat om de gebruikerservaring van het platform constant te blijven verbeteren en tegelijkertijd de relevantie van het platform beter aan te kunnen tonen.

Instagram ontevreden over Winkelfuncties. Schaalt mogelijkheden drastisch terug. 

Instagram heeft aangekondigd de winkelfuncties binnen de app drastisch te gaan verminderen. The Information kondigde aan dat werknemers van het platform afgelopen maand een interne memo hebben ontvangen waarin het personeel op de hoogte werd gebracht over de verandering van strategie. Meta, het moederbedrijf van Instagram geeft aan dat zij “gezien verschuivingen in de bedrijfsprioriteiten” afstand gaan doen van de huidige ‘Shop-pagina’. Het bedrijf neemt daarmee duidelijk afstand van de e-commerce strategie die afgelopen jaren centraal stond binnen de Meta-platformen. In de aankomende perioden wil Instagram zich meer focussen op inspanningen die direct zorgen voor advertentie-inkomsten.

Instagram lijkt niet volledig van uit de e-commerce markt te willen stappen. Het platform heeft aangegeven te willen gaan testen met een eenvoudigere versie van de winkelpagina te gaan testen, genaamd “Tab Lite”. Op het moment is het nog onduidelijk in welk tijdsbestek Instagram de nieuwe functionaliteit beschikbaar gaat maken.

Waarom Meta precies deze nieuwe weg inslaat, is de vraag. Al zagen we de afgelopen maanden al kleine haarscheurtjes ontstaan bij verschillende platformen. Zowel Facebook als TikTok hebben in de afgelopen maanden verschillende e-commerce livestream test in Europa en Amerika onderbroken en Pinterest ziet na de COVID pandemie het aantal gebruikers dalen. De daling van winkelactiviteit op de diverse socialmediaplatformen kan er op duiden dat het maken van in-app aankopen in europa en VS minder goed aanslaat als gehoopt.

Twitter test mogelijkheid om bestaande tweets te bewerken en Tweet antwoorden vast te pinnen. 

Naast het testen van de Whatsapp-deelknop komt Twitter deze maand met nog twee zeer interessante test, namelijk het aanpassen van bestaande tweets en het vastpinnen van populaire tweets.

Allereerst het aanpassen van bestaande tweets. Deze nieuwe functionaliteit stond bij veel gebruikers van het platform al langer op het verlanglijstje. Twitter heeft in hun blog aangegeven de eerste test met het aanpassen van tweets gelanceerd te hebben. De “Edit Tweets” worden eerst intern door Twitter zelf getest waarna de activiteiten worden uitgebreid naar Twitter Blue-abbonees, het betaalde maandabonnement van Twitter.

 

“De test wordt in eerste instantie gelokaliseerd in een enkel land en wordt uitgebreid naarmate we leren en observeren hoe mensen Tweet bewerken gebruiken. We zullen ook goed letten op de invloed van de functie op de manier waarop mensen Tweets lezen, schrijven en gebruiken. – Twitter”

Niet iedereen is blij met de “Edit Tweet” functionaliteit. Verschillende experts waarschuwen dat de bewerkknop kan worden gebruikt om foutieve informatie te verspreiden en populaire tweets aan te passen nadat ze viral zijn gegaan. Om eventueel misbruik van de functionaliteit te voorkomen heeft Twitter een aantal veiligheidsmaatregelen genomen. Zo worden aangepaste tweets gelabeld met een pictogram dat aangeeft dat de tweet is aangepast, gebruikers kunnen op de tweet klikken om de wijzigingsgeschiedenis van de tweet te bekijken en tweets kunnen alleen worden bewerkt gedurende de eerste 30 minuten nadat de tweet is geplaatst.

Naast de “Edit Tweet” test heeft Twitter de afgelopen maand de “Pin Reply” test geïntroduceerd. Deze nieuwe functionaliteit maakt het voor gebruikers mogelijk om een reactie vast te pinnen bovenaan de thread waardoor de zichtbaarheid van deze specifieke reactie flink vergroot wordt. Dergelijke functionaliteiten zagen we eerder al geïmplementeerd worden op andere platformen zoals Youtube.

“De test wordt in eerste instantie gelokaliseerd in een enkel land en wordt uitgebreid naarmate we leren en observeren hoe mensen Tweet bewerken gebruiken. We zullen ook goed letten op de invloed van de functie op de manier waarop mensen Tweets lezen, schrijven en gebruiken. – Twitter”

Niet iedereen is blij met de “Edit Tweet” functionaliteit. Verschillende experts waarschuwen dat de bewerkknop kan worden gebruikt om foutieve informatie te verspreiden en populaire tweets aan te passen nadat ze viral zijn gegaan. Om eventueel misbruik van de functionaliteit te voorkomen heeft Twitter een aantal veiligheidsmaatregelen genomen. Zo worden aangepaste tweets gelabeld met een pictogram dat aangeeft dat de tweet is aangepast, gebruikers kunnen op de tweet klikken om de wijzigingsgeschiedenis van de tweet te bekijken en tweets kunnen alleen worden bewerkt gedurende de eerste 30 minuten nadat de tweet is geplaatst.

Naast de “Edit Tweet” test heeft Twitter de afgelopen maand de “Pin Reply” test geïntroduceerd. Deze nieuwe functionaliteit maakt het voor gebruikers mogelijk om een reactie vast te pinnen bovenaan de thread waardoor de zichtbaarheid van deze specifieke reactie flink vergroot wordt. Dergelijke functionaliteiten zagen we eerder al geïmplementeerd worden op andere platformen zoals Youtube.

De “Pin Reply” feature zal geen significante verbetering zijn van de gebruikerservaring, maar het geeft gebruikers wel meer capaciteit om zelf te bepalen hoe ze binnen de app omgaan en communiceren.

BeReal onderzoekt mogelijkheid voor betaalde add-on functionaliteiten.

BeReal is flink gegroeid in de afgelopen maanden. Zoals eerder besproken in deze social update, is het platform vooral populair onder de Gen Z generatie. De van origine franse start-up heeft de afgelopen maand aan de Financial Times aangekondigd nieuwe inkomstenbronnen aan te willen boren. Het toevoegen van betaalde add-ons behoort volgens BeReal tot een van de mogelijkheden.

Door de enorme populariteit van BeReal hebben veel concurrerende platformen waaronder, Instagram, TikTok en Snapchat het concept van BeReal simpelweg gekopieerd. Dit zorgt ervoor dat de toekomst voor het nieuwe platform erg onzeker is. Om door te blijven ontwikkelen is er geld nodig. Toch probeert BeReal een andere richting op te gaan dan andere social media platformen. Waar de concurrentie voornamelijk afhankelijk is van in-app advertenties, probeert BeReal iets nieuws. Het mogelijk maken van betaalde add-ons kan volgens de directie van BeReal voorkomen dat het bedrijf te afhankelijk wordt van adverteerders, iets wat een negatieve invloed kan hebben op de gebruikerservaring.

BeReal probeert met deze strategie uit de valkuilen te blijven waar andere platformen de afgelopen jaren in zijn getrapt. Veel platformen zien hun advertentie-inkomsten na de pandemie flink dalen en spelen ook met de gedachten om betaalde add-ons toe te voegen. Begin deze maand kondigde ook Meta aan meer betaalde features toe te willen voegen bij Facebook, Instagram en Whatsapp. Een correlatie tussen de tegenvallende in-app aankopen/advertenties en het toevoegen van betaalde add-ons is snel gemaakt.

 

 

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency S&D Interactive Media maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!