Lekker babbelen met Einstein

26 april 2021, 13:01

Praten met Einstein, Regeneration Rising, de Business Creative Hub van TikTok, je virtuele bank assistent en magie met drie ballen en een driehoek. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Regeneration Rising: Sustainability Futures

Deze week verscheen er weer een werkelijk prachtig document van Wunderman Thompson Intelligence. ‘Regeneration Rising: Sustainability Futures’, een nieuw rapport dat de opkomende en toekomstige trends op het gebied van duurzaamheid uitpakt. Jullie kennen vast het jaarlijkse The Future 100-document met alle vergezichten voor het komende jaar. Maar dit rapport is een zoektocht naar wat je zou kunnen noemen de ‘duurzaamheid plus’. Met een mooi woord heet dat ‘regeneration’. Regeneratie gaat verder dan duurzaamheid en het beperken van schade aan de planeet. Het draait om het creëren van voorwaarden waar ecosystemen, economieën en mensen kunnen floreren. Je hebt vast wel eens gehoord van de term ‘triple P’, een model dat gebruikt wordt voor het benoemen van organisatiedoelstellingen. People, Profit en Planet. Bedacht door John Elkington in 1994. Maar ook deze Elkington merkte dat hij verkeerd werd begrepen. Het oorspronkelijke idee was dat bedrijven met geïntegreerde oplossingen komen die alle drie de dimensies van waardecreatie omarmen. Hij zag te veel afwegingen, te veel mensen zeiden: “We doen deze twee, maar dat is jammer”. ‘Regeneration Rising: Sustainability Futures’ identificeert negen opkomende trends over de drie pijlers van planeet, mensen en welvaart. In het rapport worden deze negen trends voorzien van voorbeelden van merken en organisaties en maken de schrijvers steeds de vertaalslag naar de achterliggende trend die voor merken en organisaties belangrijk zijn. Voor alle duidelijkheid. Je kunt het rapport geheel gratis downloaden en lezen. Zou ik doen!

#2 TikTok Business Creative Hub

TikTok heeft net een mooie club gelanceerd. De ‘Business Creative Hub’. Een nieuwe pagina in je TikTok Business-account waarop je de populairste trending video’s kunt zien. Niet zomaar video’s: de video’s die je hier ziet, zijn niet dezelfde die je op je TikTok-feed ziet. Volgens TikTok zijn video’s onder Business Creative Hub “de meest populaire in jouw regio, relevant voor de branche die je kiest”. Dat wil zeggen, als je sokken verkoopt, verwacht dan geen inhoud over schattige eendjes te zien. Altijd handig voor de inspiratie. TikTok ontdekte dat veel adverteerders werden geconfronteerd met een gebrek aan ideeën om nieuwe content te bedenken. Business Creative Hub is een poging om in ieder geval een beeld te geven van de successen die mogelijk weer kunnen leiden tot nieuwe ideeën.

#3 Einstein

Wie wil er geen “hallo” zeggen tegen Albert Einstein? Mocht dit nu ook voor jou een langgekoesterde wens zijn dan kan die wens eindelijk worden vervuld. Nou ja, in een gedigitaliseerde vorm dan. Aflorithmic en UneeQ werkten samen om een ​​digitale versie van het beroemde genie te creëren. En ik moet eerlijk zeggen: het ziet er ongelooflijk realistisch uit. Los van de vorm schijnt ook zijn virtuele brein prima te functioneren want je kunt bijna alles aan Einstein vragen. Van de basisconcepten van de natuurkunde tot persoonlijke levensvragen. De gedigitaliseerde versie van de in Duitsland geboren theoretisch fysicus zal in ieder geval een poging doen. En als klap op de vuurpijl reageert hij in bijna realtime – in minder dan drie seconden. De ervaring is dat het systeem nog wel eens vastloopt (te veel traffic?) maar op de homepage krijg je wel een heel goed beeld hoe het werkt. Hoe fijn zou het zijn om straks geen zoekopdrachten meer in te hoeven typen via Google, Bing of andere zoekmachine maar gewoon vragen voor te leggen aan Einstein!

#4 Erica

Dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van virtuele assistenten blijkt wel uit de groeicijfers van Erica, de personal assistent voor klanten van de Bank of America. Het afgelopen jaar liet Erica een enorme groeispurt zien. Het totale gebruikersbestand van de virtuele assistent telt nu meer dan 19,5 miljoen klanten, 7,3 miljoen meer dan aan het einde van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal interacties versnelde ook enorm: 105,6 miljoen vergeleken met 27,8 miljoen in totaal het jaar ervoor. Erica’s gebruik alleen in het laatste kwartaal brak de records van de bank, een sprong van 198 procent in het totaal aantal interacties en meer dan 2 miljoen nieuwe klanten die er gebruik van maken. Erica heeft inmiddels sinds de lancering meer dan 250 miljoen vragen beantwoord.

#5 Drones QR

Een indrukwekkend voorbeeld van actionable creativity is deze droneshow in Shanghai. Honderden drones verschenen aan de nachtelijke hemel met een lichtshow die eindigde met een gigantische QR-code. De verlichte QR-code werd op deze manier in feite een reclamebord in de lucht. Een foto ervan ging zondag viraal op Twitter en riep reacties op die varieerden van verwondering tot afkeer. Daar kan ik mij dan ook weer alles bij voorstellen, want je kunt je natuurlijk ook afvragen of iedereen hierop zit te wachten.

#6 Betalen met je handpalm

Na de introductie van Amazon Go, de supermarkt waar je je Amazon-account scant als je binnenkomt, je spullen pakt, de winkel weer verlaat en intussen hebt betaald, is er weer een nieuwe zeer klantvriendelijke introductie. Betalen met je handpalm! Onder de naam Amazon One link je een bankkaart aan een print van je handpalm. En vervolgens kan je met deze informatie op steeds meer plaatsen afrekenen. In 7 Whole Foods-winkels, eigendom van Amazon, is het sinds deze week mogelijk om bij de kassa de palm van je hand boven een scanner te houden en de transactie is gereed.

#7 Facebook Audio

De ontwikkelingen rond audio blijven voorlopig nog even doorgaan. Deze week was Mark Zuckerberg weer even aan de beurt. In een interview via Discord werd het een beetje duidelijk wat de plannen van Facebook gaan worden. Natuurlijk komt er een Clubhouse-kopie: Live Audio Rooms. Maar dan wel met de mogelijkheid om deze gesprekken ook op te nemen en vanaf de start is er de mogelijkheid om er ook een verdienmodel van te maken (Stars, het Facebook ‘tipping system’). Daarnaast is het ook mogelijk om soundbites te maken uit de audiogesprekken die weer kunnen worden gebruikt voor promotie of nieuwsitem in de Facebook feed of Instagram Reels. Soundbites wordt geleverd met veel bewerkings- en editingstools, waarnaar het bedrijf verwijst als een soort pocketgeluidsstudio, inclusief muziek en geluidseffecten om in de clip te mixen. Dus in lijn met de video editing tools komen er nu ook audio editing tools beschikbaar voor het grote publiek.

#8 FloC

Deze week komt Apple met de 14.5 update voor iOS. Niet zo heel bijzonder maar vanwege de introductie van ATT (App Tracking Transparency) wel eentje met impact. Na de update zie je namelijk een pop-up wanneer je een app opent die toegang wil krijgen je device-ID. Bedrijven die afhankelijk zijn van online advertenties, zoals Facebook, hebben gezegd dat de privacywijziging de effectiviteit en winstgevendheid van gerichte advertenties zal verminderen. In lijn met deze ontwikkelingen is Google bezig met zijn aanpassingen voor het privacybeleid. Dit alles onder de naam FLoC (Federated Learning of Cohorts). In normale taal is het een manier om gebruikers op internet te volgen voor advertentietargeting via een manier die privacyvriendelijker is dan de cookies en code waarop adverteerders tot nu toe vertrouwden – althans, dat is wat Google zegt. Wil je weten wat je precies is? Lees dan dit verslag van Shoshana Wodinsky op Gizmodo.

#9 Nationaal Media Onderzoek

Gaat het er dan eindelijk van komen? Afgelopen donderdag vond de lancering plaats van het NMO, het Nationaal Media Onderzoek. Het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek. In een webinar ontvangt Amber Kortzorg een aantal betrokkenen en gaan ze op zoek naar de implicaties van het NMO voor adverteerders en (media)bureaus. Best wel handig om de hoofdlijnen hiervan te begrijpen. Het webinar kan je hier terugkijken.

#10 Drie ballen en een driehoek

Gewoon maar even kijken.

# Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week is ‘Tell me why’ van American Airlines. De podcast van deze week blinkt volgens Airborne niet uit in productiewaarde of creativiteit maar is toch een inspirerend voorbeeld. De podcast is namelijk bedoeld voor interne communicatie. American Airlines kampt namelijk zoals zoveel bedrijven met de vraag: Hoe zorg je dat je verbonden blijft met je personeelsleden als die structureel vanuit huis werken?

Luister ‘Tell me why’ op Spotify of op Soundcloud.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 25 April) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!