Jongeren: ‘Radio groter dan internet’
Uit onderzoek van de European Interactive Advertising Association (EIAA) onder 7000 jongeren in acht Europese landen is gebleken dat deze jongeren minder tijd zijn gaan besteden aan het kijken naar de televisie of het luisteren naar de radio vanwege de opkomst van internet. Bijna de helft, 46 procent, van de ondervraagde jongeren geeft aan minder tv te zijn gaan kijken vanwege de komst van internet. Ongeveer 35 procent van de jongeren spendeert minder tijd aan telefoneren en een derde van de ondervraagden besteedt minder tijd aan het lezen van de krant. Iets meer dan 30 procent van de bevraagde jongeren zegt minder tijd te besteden aan het lezen van boeken en 22 procent van de ondervraagden geeft aan minder radio te luisteren, om in plaats daarvan meer tijd op het web door te brengen.
In Europa wordt door de ondervraagde jongeren bijna een kwart, namelijk 24 procent, van hun mediatijd online doorgebracht. Dit is aanzienlijk meer dan de tijd die besteed wordt aan het lezen van kranten, 10 procent, of het lezen van tijdschriften, 8 procent. Ook is dit meer dan de tijd die de gemiddelde Europeaan aan internet besteed, namelijk 20 procent van de totale mediatijd. Door jongeren wordt 31 procent van hun mediatijd aan tv-kijken besteed en 27 procent van de tijd besteden zij aan het luisteren naar de radio. Van de ondervraagde jongeren geeft 58 procent aan het liefste via chatten met vrienden in contact te staan. Dat heeft echter wel als gevolgd dat door een derde van de jongeren minder gebeld wordt en dat door 26 procent minder sms-berichten verzonden worden.
Een kwart van de bevraagden geeft aan al eens muziek te hebben gekocht via internet. Bijna de helft, namelijk 47 procent, geeft aan wel te willen betalen voor het downloaden van muziek. Meer dan de helft van de 7000 ondervraagden, te weten 52 procent, zegt via internet naar muziek te luisteren in plaats van het luisteren naar cd’s of de traditionele radio. Ook online gamen is een populaire activiteit onder de ondervraagde jongeren. Van hen had 40 procent in de zeven dagen voorafgaand aan het onderzoek een gameswebsite bezocht en 17 procent had online een game aangeschaft. Een kwart van de jongeren zou wel willen betalen voor het spelen van een online game.
Bron: