John Battelle verkoopt banners op blogs

4 mei 2006, 21:39

Federated MediaMet veel tromgeroffel is de planningstool van Federated Media voor adverteerders geopend. Met blogs als Boing Boing en en Digg was het veel belovend maar de bèta versie is teleurstellend. Federated Media heeft als missie…

“…to support independent website authors and audiences, by connecting them to marketers in an ongoing and robust conversation that feeds everyone involved.”

…maar heeft daar klaarblijkelijk niets van begrepen. De enige reden waarom de bloggers zich bij Federated Media hebben aangesloten is waarschijnlijk de gunstige betalingsgarantie die Federated Media heeft gegeven. Federated Media stelt traditionele IAB formaten beschikbaar tegen hoge CPM prijzen. Segmentatie is mogelijk op demografische gegevens verkregen uit eigen onderzoek. Hierdoor maakt Federated Media de blogs wel toegankelijker voor beginnende blog- adverteerders maar voegt het niets toe aan de robust conversation.

Er is in de planningstool op geen enkele manier rekening gehouden met de unieke kwaliteiten van een specifiek blog of blogs an sich. Er wordt totaal voorbij gegaan aan het mogelijk maken van een conversatie. De kwaliteit van de auteurs en de blogs waar Federated Media op zegt te focussen lijkt vooral op de grote van de blogs te slaan. Het netwerk bestaat uit meer dan 50 professionele weblogs met een totaal van ongeveer 70 miljoen pageviews per maand. Dat zijn uiteraard mooie verkoopcijfers maar de long tail wordt genegeerd.

Aangezien de toch al succesvolle blogs steeds succesvoller zullen worden door een toename aan lezers en adverteerders zal het geld van de financiers ongetwijfeld terug verdient worden. De aangesloten blogs hebben voor zekerheid gekozen maar zullen dienen als goedkope melkkoeien. Op den duur zal John Battelle zijn netwerk kunnen verkopen aan de New York Times, welke nu al een van de belangrijkste financiers van het bedrijf is.

Afgelopen Februari sprak ik John persoonlijk toen hij in New York op 212NYC een presentatie gaf. Toen gaf hij aan dat hij wel open stond voor alternatieve manieren van adverteren op blogs maar dat is hij schijnbaar vergeten. Voor de Bloggers in Amsterdam campagne zal ik nog met Federated Media in gesprek moeten aangezien wij van Dooce nog een maand advertentie ruimte te goed hebben.

John Battelle’s verkooppraatje is hier te downloaden.

Marco heeft al uitgelegd waarom adverteren op weblogs beter moet kunnen

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!