Intelligent Impact: tech-revolutie is niet louter positief

23 februari 2019, 09:32

MARUG Marketing Conference 2019: When Digital Becomes Human

We staan aan de vooravond van een technologische revolutie. Een nieuw tijdperk, waarin kunstmatige intelligentie (AI) een heel dominante rol zal gaan spelen. Dankzij mobiele telefoons en social media waren we al meer verbonden dan ooit tevoren, maar nu groeit de toegankelijkheid van informatie pas echt exponentieel. Wat voor goeds en kwaads brengt deze Intelligent Impact ons?

It could be terrible and it could be great. But one thing is sure, we will not control it. (Elon Musk, oprichter van Tesla en SpaceX)

Heb je de centrale verwarming van het kantoor wel eens aangepast of een product gekocht dat Amazon heeft aanbevolen? Dan heb je de eerste ontmoeting met AI gehad. Kunstmatige intelligentie is in staat grote hoeveelheden data te verwerken, hier betekenis aan te geven en leert zichzelf verbanden te herkennen.

AI heeft invloed op elk aspect van ons leven, maar het zal de grootste impact hebben op marketing. In marketing kunnen AI-concepten in combinatie met klantgegevens worden gebruikt om de klant een stap voor te zijn en de customer journey te verbeteren. Op deze manier kunnen marketeers prognoses, targeting, analyses, aanbevelingen, zoekgedrag en klantenservice verbeteren om de meest gepersonaliseerde klantbenadering mogelijk te maken.

“Toekomst van deze tech-revolutie ziet er niet per definitie rooskleurig uit”

Toonaangevende bedrijven bewegen al van een mobile-first naar een AI-first strategie. Klanten komen terecht in een wereld van real-time klantenservice, waarbij gebruikersinterfaces het ultieme gemak bieden. Interactie met de klant wordt steeds belangrijker. AI-chatbots zorgen voor een zeer persoonlijke en intelligente gebruikerservaring en dagelijks groeit de populariteit van Virtual Reality en Augmented Reality.

De wereld wordt steeds meer gedomineerd door enorme tech-giganten zoals Google, Facebook en Amazon. In deze nieuwe wereld zullen alleen de beste gebruikers-interfaces overleven. Een van de veelbelovende interfaces van de toekomst is de stemgestuurde assistent. Het is een wereld waarin gemak de nieuwe loyaliteit wordt. We moeten snel accepteren dat kunstmatige intelligentie ons diensten biedt die we nodig hebben of ons naar een uitkomst stuurt die we verlangen.

Overigens ziet de toekomst van deze technologische revolutie er niet per definitie rooskleurig uit. We mogen niet vergeten dat aan de beschikbaarheid van de enorme hoeveelheden data ingrijpende privacy-kwesties kleven. Bovendien brengt dit voor onze maatschappij zeer belangrijke ethische vraagstukken teweeg.

Maar één ding is zeker: we moeten ons voorbereiden op deze intelligente impact.

Kom op 26 februari 2019 naar de 30e MARUG Marketing Conference, waar Rik van de Westelaken (presentator Wie is de Mol?, EenVandaag en NOS) de aanwezigen meeneemt in het thema Intelligent Impact: when digital becomes human.

Elske van Randwijk
Secretaris, Thematiek & Sprekers bij MARUG Conference

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!