Instrument voor local marketing

16 december 2003, 19:47

Wie in het winkelcentrum om de hoek goed rondkijkt, zal merken dat verschillende winkels hun assortiment hebben aangepast aan de specifieke behoeften van de buurt. Local marketing noemen ze dat tegenwoordig en Albert van Dijk gaat daar binnenkort op promoveren in Groningen.

Moet eens in mijn achief kijken maar ik kan me herinneren dat ik 5 jaar geleden al LM-modellen heb gemaakt voor AH.

Veel jonge gezinnen met kinderen? De schappen met babyvoedsel en luiers zullen uitpuilen. Maar ook zal een winkelier in een dure villabuurt andere merkartikelen aanbieden en een andere verkoopstrategie volgen dan zijn collega in een wijk met veel lage inkomens. In een meer verfijnde vorm heet deze strategie ?local marketing?. Met behulp van interviews en enqu?tes onderzocht Albert van Dijk hoe Nederlandse supermarkten local marketing toepassen. De resultaten daarvan verwerkte hij in een model waarmee winkeliers, winkelbedrijven en ook fabrikanten de effecten van local marketing beter kunnen voorspellen.

Albert van Dijk (Meppel, 1974) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de onderzoekschool SOM.

Bron:

http://www.rug.nl/corporate/nieuws/persinfo/week51/153_07

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!