Hoe bereik je millennials met contentmarketing?

10 juli 2014, 07:30

De 5 stappen op basis van een groot onderzoek door Yahoo

Over het algemeen is bijna 50 procent van de millennials niet zo te spreken over de kwaliteit van contentmarketing. Zij denken er dan ook niet over om dit met hun vrienden te sharen. Dat blijkt uit een onderzoek van Yahoo en Tumblr in samenwerking met Razorfish en Digitas. Hiervoor werden meer dan 60 studies doorgenomen en interviews gehouden met meer dan 15.000 jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Daaruit komen allemaal bruikbare tips voor merken.

1. Multiplatformaanpak

Ten eerste doen marketeers er verstandig aan om een multi-platform strategy te volgen. Ze zitten namelijk overal, die millennials.

2. Houdt rekening met de waarden van millennials en wat zij verwachten van content

De volgende waarden zijn belangrijk: echtheid, diversiteit, zelfacceptatie, creativiteit, ondernemerschap, positiviteit en plezier. Dat bepaalt mede wat zij interessante content vinden en wat niet.

3. Aan welke voorwaarden moet branded content voldoen?

Het mag menig advertising-hater verbazen, maar millennials hebben er blijkbaar geen enkel probleem mee om branded content te delen met anderen als die relevant is voor hen. Het moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden.

4. De 5 principes waarmee je verder nog rekening moet houden

  • Be native, not deceptive: maak relevante, integere content die past binnen de context.
  • Laat zien waar je voor staat en wie je bent en evolueer mee met de tijd. Millennials houden van merken met ballen en karakter.
  • Probeer emotie op te wekken. Humor is de meest bekeken en gedeelde vorm.
  • Do not judge!
  • Gebruik alle verschillende formats, zoals video, images, gifs en tekst, om aan te sluiten bij de belevingswereld van de millennials.

5. Gebruik succesvolle creatieve technieken

Het onderzoek laat nog 6 creatieve technieken zien die je kunt gebruiken millennials beter te bereiken, zoals: help ze te ontsnappen, voedt de creativiteit, gebruik pop culture, help ze te slagen in hun leven en – nummer 6 – help ze te ontdekken.

Veel succes ermee! Meer tips vind je in het rapport van het onderzoek, ‘Content Marketing: Best Practices Among Millennials‘.

Ronald Voorn MSc
Adviseur en toezichthouder alsmede assistant professor bij Universiteit Twente

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken. Tot 1992 in de reclamewereld, daarna aan klantzijde. Zo werkte hij 15 jaar bij Heineken o.a. als Global Marketing Director en Managing Director. Sinds 2011 is hij actief in het onderwijs en onderzoek, vooral op het gebied van consumer psychology, waarden en duurzaamheid, o.a. bij de Universiteit Twente. Ronald is tevens vicevoorzitter van de RvC van verzekeringsmaatschappij Univé Dichtbij, lid van de raad van toezicht van het NIMA en RvC lid van de plantage PortoMari te Curaçao. Daarnaast is Ronald als adviseur en gastspreker actief via Science4business.nl en is hij jurylid voor de SAN ABC accenten.Hij hoopt binnenkort zijn PhD te behalen op het gebied van consumentenpsychologie met het onderwerp hoe merkwaarden het consumenten gedrag beïnvloeden.

COMMUNITY
Categorie
Tags

4 Reacties

    Jip van Riet

    Weer een goed stuk Ronald!


    10 juli 2014 om 07:34
    ronaldvoorn

    Dank Jip 🙂


    10 juli 2014 om 10:45
    Bas Brand

    Dikke plus voor deze blogpost. Tot wie moet ik me richten als het gaat om de coverfotobeeldredactie?


    13 juli 2014 om 18:57
    Ron Voorn

    Beste Bas, Dank voor je haarscherpe observatie. De beeldregie was volledig in handen van de redactie. Mocht je nog meer vragen hebben aarzel dan niet om die te stellen. Als wij je kunnen helpen dan zullen wij dat zeker doen.


    13 juli 2014 om 19:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!